Ingin mengembara ke Switzerland?


Pemandangan Switzerland dari langit
Switzerland memang menjadi idaman para pelancong dan pengembara. Cantik dengan gunung-ganang, tasik, dan bandar yang kaya dengan sejarah. Switzerland bukan sahaja popular dengan cokelat, keju dan jam, tetapi juga menjadi lokasi penggambaran filem-filem hebat dar luar -- Sangam; The Sound of Music; James Bond; Diwale; Crash Landing on You; video clip lagu "Jackpot" oleh Bastian Baker dan banyak lagi!!

Saya nak berkongsi dengan pembaca agar tulisan ini dapat menjadi panduan sebelum menjejakkan kaki ke Switzerland. Saya banyak menerima pertanyaan dari rakan-rakan mengenai Switzerland. Terutamanya rakan-rakan di Malaysia. Soalan-soalan di bawah ni memang cukup popular:

(1) Apakah tempat menarik yang harus saya lawati di Switzerland?
(2) Bagaimana dengan penginapan? hotel di sana mahal atau tak?
(3) Bagaimana cara mudah hendak ke Switzerland, melalui London? Paris? atau Amsterdam?
(4) Bagaimana hendak bergerak dari satu tempat ke satu tempat di Switzerland--pengangkutan awam bas, kereta api? atau sewa kereta?
(5) Mudah atau tidak mendapatkan makanan atau bekalan bahan mentah di Geneva?
(6) Mana lagi jimat -- Swiss Travel Pass atau sewa kereta?

Itu antara beberapa pertanyaan yang bagi saya amat penting untuk dijawab dalam merancang perjalanan ke Switzerland. Walau bagaimanapun, ia bergantung kepada beberapa faktor:

- Bagi soalan no (1) misalnya, ia bergantung pada apa yang anda minat ketika melancong. Minat tempat cantik? jika jawapannya "ya" pun ia bergantung juga. Cantik yang macamana? "scenery"? tempat bersejarah? Sebab ada beberapa rakan yang berkata "Saya sudah jemu dengan bangunan-bangunan bersejarah di Eropah--sebab semua bangunan di Eropah rupanya sama sahaja", "Tidak ada apa di situ, jauh untuk shopping ". Jadi cantik itu subjektif.

- Untuk soalan no (2) misalnya, ia bergantung sama ada anda bersama keluarga, atau berseorangan atau secara "backpacker". Ia juga bergantung apa yang anda suka -- "shopping", "sightseeing", bersantai atau sebagainya. Jika suka shopping, semestinya yang berdekatan dengan bandar bukan?.

Bagi saya, matlamat saya mengembara atau melancong adalah untuk menikmati tempat yang dilawati. Shopping adalah agenda kedua. Oleh itu saya tidak kisah sangat, sama ada di situ ada pusat membeli belah atau tidak. Kalau ada kedai-kedai kecil menjual cenderahati atau barangan runcit pun sudah memadai. Itu saya. Anda mungkin lain.

Saya ingin berkongsi beberapa tips yang berguna. Tips ini tidaklah lengkap, tapi harap dapat membantu serba sedikit untuk merancang perjalanan ke Switzerland dan apabila tiba, apa yang perlu anda tahu tentang Switzerland.

Nota: Tip ini mungkin lebih bermanafaat bagi mereka yang ingin mengembara secara sendiri, tidak menggunakan "travel agent". Kalau guna travel agent, senang cerita. Sediakan duit, biar travel agen uruskan semuanya.

(1) Berapa kadar tukaran, mahal tak?
Kadar tukaran asing adalah kos ketika melancong. Switzerland adalah negara yang mempunyai kos hidup antara yang tertinggi di dunia. Menurut kaji selidik CNN Travel, Zurich adalah bandar yang ke-5 dan Geneva adalah bandar yang ke-10 termahal di dunia pada tahun 2020. Maksudnya, jika secawan kopi di Malaysia berharga RM2.00, di Zurich mungkin RM10.00. Munkin ada yang berkata "Di Starbuck pun sekarang ice-blended berharga RM10 lebih". Ya, Starbuck yang sama adalah berharga RM50 di Switzerland. Begitulah perbandingan mudah. 

Swiss Franc antara matawang yang terkukuh di dunia

Kadar tukaran terkini adalah Swiss Franc (CHF) 1.00 = RM4.90 (April 2023). Ramai juga yang bertanya berapa kena bawa RM untuk sehari. Untuk sebiji burger RM5 di Malaysia, ia berharga CHF10 di Switzerland (dekat RM50). Mee goreng dan segelas minuman jika makan di restoran mungkin dalam lingkungan RM80.00. Rokok sekotak berharga RM50. Contoh-contoh ini hanya untuk menerangkan anggaran kasar kos pengembaraan di Switzerland. Melancong ke Switzerland kena bawa duit lebih, dengan erti kata lebih berbanding melancong di negara lain. CHF100 seorang untuk sehari untuk perbelanjaan makan dan pengangkutan dalam bandar adalah lebih selesa. Kepada mereka yang bajet yang agak ketat, boleh bawa bekalan "pre-pack" yang secukupnya.  

(2) Bahasa?
Switzerland adalah negara daratan (land-locked), tanpa laut yang bersempadan dengan German, Perancis dan Itali dan Austria. Switzerland mempunya tiga bahasa rasmi utama iaitu Jerman, Itali dan Perancis. Beberapa bandar kecil bertutur bahasa Romansh dan beberapa bahasa etnik tetapi tidak meluas. Bagi bandar-bandar yang bersempadan dengan negara German, mereka akan menggunakan bahasa German sebagai bahasa rasmi. Begitu juga dengan bandar-bandar lain yang bersempadan dengan Perancis atau Itali.


Tiga bahasa utama Switzerland-Perancis, German, dan Itali

Secara umumnya, rakyat Switzerland (terutamanya pekedai, pekerja hotel, pekerja sektor perkhidmatan seperti pemandu bas dan teksi) mereka agak mahir berbahasa inggeris. Paling tidak, boleh berkomunikasi asas dalam bahasa inggeris. Itu sudah cukup bagus bagi kita pelancong untuk berada di Switzerland selama seminggu atau lebih. Pada pengalaman saya, penduduk di Canton (negeri) berbahasa German dan Itali lebih senang berbahasa Inggeris berbanding penduduk di Canton berbahasa Perancis seperti Geneva atau Vaud. Mereka tahu berbahasa Inggeris tetapi lebih senang berbahasa Perancis. 

(3) Bila masa yang sesuai untuk melancong ke Switzerland?
Untuk menjawab soalan ini, soalan pertama adalah apa yang anda suka: Anda suka musim sejuk, suka salji dan suka main ski? Anda suka pemandangan hijau? Anda suka lihat tumbuhan kuning kemerahan dan daun-daun berguguran? atau anda suka berjalan hanya dengan memakai t-shirt, seluar pendek dan bergerak bebas? Sebab semuanya bergantung kepada bila anda hendak melancong--musim sejuk, bunga, panas atau luruh. Lanskap akan berubah ikut musim.

Geneva pada musim luruh. Gambar ini adalah di belakang
bangunan WTO bersebelahan dengan Tasik Geneva


St. Moritz,salah sebuah resort ski yang  terkenal di dunia.
Suhu putara adalah di bawah paras beku (0 darjah)

Jika anda suka salji dan ingin bermain ski, Switzerland memang amat sesuai untuk dilawati pada musim sejuk. Terdapat banyak banjaran dan tanah tinggi di Switzerland, kira-kira 450 buah gunung. Ski resort ada di mana-mana sahaja disebabkan kedudukan Switzerland adalah di tengah-tengah Banjaran Alps, Banjaran Jura dan gunung-ganang Swiss. Tapi untuk bercuti di Switzerland pada musim sejuk, anda perlu bersiap sedia untuk menghadapi keadaan cuaca sejuk yang kadang-kala agak ekstrem. Agak sukar untuk pastikan bahawa ramalan kaji cuaca 100% tepat. Suhu kadang-kadang boleh mencecah negatif. Bagi mereka yang sudah berkeluarga yang mempunyai anak yang masih kecil, keadaan ini agak menyukarkan sebab perlu berbaju tebal tetapi ia bukanlah satu masalah yang besar.

Kita andaikan anda ingin melancong ke Switzerland pada musim sejuk. Masa yang sesuai adalah pada bulan November hingga Mac.

(4) Saya dari Malaysia, bagaimana penerbangan yang sesuai ke Switzerland?
Bagi mereka yang ingin memulakan perjalanan ke Switzerland dari Malaysia, anda boleh menyemak dengan beberapa syarikat penerbangan (MAS, Etihad Airways, Turkish Airlines, KLM). Tiada penerbangan langsung untuk ke Switzerland dari Malaysia, kecuali anda menggunakan syarikat penerbangan lain seperti Singapore Airlines. Tidak seperti beberapa tahun dulu di mana terdapat penerbangan terus yang ditawarkan oleh MAS ke Zurich. Malangnya laluan ini telah ditutup beberapa tahun lepas oleh MAS. Beberapa syarikat lain seperti Etihad Airways juga menawarkan penerbangan ke Switzerland tetapi akan transit beberapa jam (3-6 jam) di Abu Dhabi atau/dan Geneva. Turkish Airlines juga menawarkan penerbangan ke Switzerland tetapi perlu transit beberapa jam di Istanbul, Turki. Saya cadangkan anda menggunakan www.wego.com.my untuk menyemak penerbangan ke Switzerland.

Syarikat penerbangan tambang murah Easyjet
Penerbangan masuk ke Switzerland biasanya akan melalui bandar-bandar seperti 1. Frankfurt (German); 2. London (UK); Paris (Perancis); Amsterdam (Netherlands); Vienna (Austria); atau Rom (Itali). Semakan boleh dibuat secara online dengan syarikat penerbangan terbabit. Biasanya inilah bandar-bandar utama untuk memasuki negara Switzerland melalui Zurich, Bern, Basel, atau Geneva. Untuk ke Zurich,Bern, Basel, atau Geneva beberapa perkhidmatan penerbangan tambang murah disediakan seperti Easyjet.

Bagi yang ingin menggunakan perkhidmatan kereta api laju TGV (mengambil masa kira-kira 6 jam dari Paris ke Zurich), saya cadangkan penerbangan melalui Paris. Tiket kereta api boleh ditempah secara online. Terdapat banyak syarikat-syarikat yang menjual tiket secara online--pilih perkhidmatan kereta api yang diingini, dan bayar juga secara online. Salah satu syarikat yang menyediakan perkhidmatan tempahan tiket secara online adalah Swiss Federal Railways atau SBB CFF FFS.

(5) Ke mana saya hendak melawat di Switzerland?
Mereka yang melancong atau mengembara mempunyai citarasa yang tersendiri. Oleh itu, cadangan tempat-tempat menarik di blog-blog atau laman-laman web adalah berdasarkan cadangan penulis-penulis blog dan laman web tersebut.

Kedudukan bandar-bandar tarikan pelancong

Saya menyenaraikan tempat-tempat menarik di sini adalah mengikut tempat-tempat menarik yang "common" oleh setiap laman web yang terbabit dan berdasarkan pemerhatian dari pengalaman saya yang pernah melawat tempat-tempat tersebut.

Sebelum saya senaraikan bandar-bandar yang mungkin menjadi destinasi anda di Switzerland, anda boleh lihat peta Switzerland di atas untuk memeberi gambaran mengenai kedudukan bandar-bandar destinasi pelancongan anda. Boleh dapat sedikit idea.

Utara Switzerland
Di bahagian utara Switzerland terdapat bandar-bandar besar seperti Zurich (bandar terbesar di Switzerland), Basel (bandar kedua terbesar di Switzerland), dan Baden.

Tengah Switzerland
Jika anda mengambil penerbangan atau menggunakan perkhidmatan kereta api dari Paris atau bandar-bandar lain di Eropah seperti London atau Amsterdam, anda boleh membuat penerbangan ke bandar-bandar tengah Switzerland seperti Bern atau Zurich. Dari Bern atau Zurich anda boleh meneruskan perjalanan sama ada ke bandar-bandar tengah Switzerland yang lain seperti Lucerne atau Interlaken.

Timur Switzerland
Terus ke sebelah timur Switzerland adalah bandar-bandar yang bersempadan dengan Itali seperti Davos dan St. Moritz (bandar yang terkenal dengan ski resort).

Selatan Switzerland
Perjalanan ke selatan akan membawa anda ke bandar-bandar seperti Lugano, Ascona, Locarno dan Zermatt yang bersempadan dengan Itali.

Barat Switzerland
Perjalanan ke sebelah barat pula akan membawa anda ke bandar-bandar di sekitar Tasik Geneva (Lake du Leman) bersempadan dengan Perancis seperti Geneva, Morges, Lausanne, dan Montreux.


(6) Maklumat lain yang anda patut tahu

Memandu di Switzerland
Had laju bagi lebuhraya di Switzerland adalah 120km sejam dan biasanya 50 - 30km sejam bagi kawasan bandar kecil atau kampung. Kena berhati-hati kerana terdapat banyak kamera perangkap had laju sepanjang lebuhraya Swiss dan jalan negeri. Lebuhraya di Switzerland tidak mempunyai tol. Walau bagaimanapun, kenderaan anda diwajibkan untuk mempunyai sticker "vignette" (seperti roadtax) bagi kenderaan yang anda sewa. Sekiranya kenderaan sewa telah mempunyai "vignette", tidak ada masalah. Bagi mereka yang ingin menyewa kereta di Geneva, keadaannya agak unik sedikit jika "pick-up point" anda di Geneva Airport kerana ada dua pilihan sama ada di "Swiss-side" atau "French-side" disebabkan Geneva Airport dikongsi juga dengan Perancis kerana berada di atas sempadan. Saya cadangkan pick-up point di "Swiss-side" kerana prosedur lebih mudah.

Makanan halal
Bagi pengembara yang beragama Islam, ini adalah perihal yang penting. Mencari makanan halal atau mendapatkan bekalan bahan mentah seperti ayam dan daging di Geneva tidak berapa sukar sebenarnya. Terdapat beberapa restoran halal sama ada Turki, Labenon dan dari timur tengah yang lain. Beberapa restoran India juga halal. Di sini ada beberapa rujukan tentang resporan halal di Geneva.


10 Tempat Menarik di Switzerland?
Kita mulakan dengan bandar-bandar (tempat) pelancongan yang menarik di sekitar Bern atau Zurich dahulu dan kemudian ke barat dan sebelum akhirnya ke sebelah timur.

(1) ZURICH
Zurich adalah bandar terbesar di Switzerland. Sebuah bandar yang terkenal dengan "contemporary arts" dan "syurga" membeli-belah bagi mereka yang gemar membeli-belah. Kebanyakkan karya seni di Zurich dipamerkan di Muzium Kunsthaus dan Rietberg. Ini adalah antara 50 buah muzium yang terdapat di sekitar Zurich. Bagi anda yang ingin memiliki beberapa karya seni terkenal Zurich, anda bolehlah menyusuri jalan sepanjang Bahnhofstrasse and Niederdorf.


Bahnhofstrasse (Bahnhof Street) pada musim sejuk
Photo: 
www.zuerich.com
Bandar Zurich
Photo:www.myswitzerland.com

Bagi mereka yang gemar dengan aktiviti rekreasi, anda boleh menyusuri sepanjang tebing sungai dan tasik yang berada di tengah-tengah bandar Zurich. Bagi mereka yang gemar mendaki, Gunung Uetliberg adalah tempat yang menarik. Gunung Uetliberg berada pada 871 meter dari aras laut. Di kemuncak Uetliburg, anda boleh menikmati pemandangan bandar Zurich, tasik Zurich, dan Banjaran Alps yang menakjubkan!


Kemuncak Uetliburg dengan pemandangan Banjaran Alps 

Untuk ke Uetliburg, anda boleh mengambil perkhidmatan tram. Dari pusat bandar Zurich ke Uetliburg, masa yang diambil kira-kira 39 minit. Tram akan berhenti di hentian "Albisgutli" dan selepas itu mendaki dengan berjalan kaki.

(2) LUCERNE
Lucerne adalah sebuah bandar yang terletak di selatan Zurich dengan jarak kira-kira 50km, manakala jarak dari Bern pula adalah sejauh 110km. Perjalanan dari Zurich dengan kereta akan mengambil masa kira-kira 40 minit menggunakan lebuhraya A4 dan A14. Jika anda menggunakan perkhidmatan kereta api SBB CFF FFS, perjalanan akan mengambil masa kira-kira 50 minit.

Bandar Lucerne
Chapel Bridge adalah jambatan kayu yang tertua di Eropah
Chapel Bridge dibina pada tahun 1333

Lucerne adalah "a must visit place" bagi kawasan tengah Switzerland. Lucerne memiliki sebuah tasik yang sangat cantik yang menjadi nadi tarikan pelancong ke bandar ini. Merestasi tasik ini adalah sebuah jambatan kayu yang tertua di Eropah yang dipanggil "Chapel Bridge" atau "Kapellbrucke" dalam bahasa German (Lucerne menggunakan bahasa German). Apa yang unik tentang jambatan yang dibina pada tahun 1333 ini adalah lukisan yang terdapat di bahagian dalam jambatan ini--lukisan-lukisan abad ke-17. Lukisan-lukisan ini kebanyakannya telah musnah  di dalam kebakaran yang berlaku pada tahun 1993.Selain jambatan kayu ini, di tepi tasik juga terdapat banyak bangunan-bangunan bersejarah.

Di sekitar bandar Lucerne ini, terdapat banjaran-banjaran gunung yang sangat memukau mata iaitu gunung Rigi, Pilatus, dan Stanserhorn. Anda boleh menggunakan kereta kabel untuk naik ke puncak gunung-gunung ini. Dari sini, anda dapat menikmati pemandangan bandar Lucerne. Nasihat peribadi saya jika anda menghadapi kekangan masa dan bajet, tangguhkan dulu untuk menikmati tanah tinggi Switzerland. Simpan duit anda untuk ke Jungfrau (di Interlaken) kerana ia lebih berbaloi! Tidak jauh hanya 70km dari sini.


(3) INTERLAKEN
70km ke arah selatan Lucerne adalah Interlaken, sebuah "resort town" yang popular di Switzerland terutamanya bagi aktiviti-aktiviti musim sejuk seperti ski, snowboarding dan lain-lain.

Bagi mereka yang memandu dari Lucerne, perjalanan ini akan mengambil masa kira-kira 1 jam menggunakan lebuhraya A8. Bagi anda yang ingin menggunakan perkhidmatan kereta api, perjalanan akan mengambil masa kira-kira 1 jam 50 minit sehingga ke stesyen terakhir Interlaken Ost.

Tasik Thun dan Brienz di Interlaken
Interlaken
Di Interlaken tersergam indah Bernese Oberland (Bernese Highlands), tanah tertinggi di Canton Bern. Interlaken terletak di antara dua buah tasik iaitu Tasik Thun dan Tasik Brienz. Antara tiga puncak popular yang menjadi tumpuan pelancong dari seluruh dunia adalah Gunung Eiger, Monch, dan Jungfrau. Jungfrau adalah yang paling popular di antara ketiga-tiganya. Untuk ke kemuncak Jungfrau, perkhidmatan kereta api (Bernese Oberland Railway) disediakan dari Interlaken Ost ke Jungfaujoch. Untuk maklumat harga tiket, jadual operasi, jadual Bernese Oberland Raiway, anda boleh layari http://www.jungfrau.ch/en/tourism/. Jika anda mempunyai bajet yang mencukupi, jangan kedekut, beli tiket dan naik ke Jungfrau. Anda tidak akan jumpa lagi peluang seumpama ini di mana-mana. Salji di Jungfrau adalah 365 hari setahun.

Bernese Oberland Railway
Jungfraujoch "Top of Europe"

(4) ZERMATT
Jika anda masih belum puas dengan salji, teruskan kembara anda ke Zermatt. Zermatt adalah sebuah bandar kecil dengan populasi 5,800 orang yang terletak di kaki gunung Matterhorn (dalam bahasa German), atau Monte Cervino dalam bahasa Itali, atau Mont Cervin dalam bahasa Perancis. Matterhorn adalah salah satu dari siri gunung di Banjaran Alps.

Bandar Zermatt dengan pemandangan Matterhorn
Zermatt mempunyai 5,800 orang penduduk
Rutin biasa Zermatt

Bagi anda yang teruja untuk bermain ski, snowboard, atau winter hiking, Zermatt (Matterhorn) adalah tempatnya kerana ia adalah kawasan ski yang tertinggi di Eropah. Salji di Matterhorn adalah selama 12 bulan atau 365 hari.

Jika anda ingin ke sini, jarak antara Interlaken Ost dan Zermatt adalah sejauh kira-kira 100km ke arah selatan hampir dengan sempadan German. Jika anda berkereta, anggaran perjalanan adalah 2 jam 30 minit. 40km ke arah Zermatt anda akan memasuki bandar kecil Kandersteg. Di situ kereta anda perlu menaiki kereta api menerusi terowong Lotscberg sepanjang 15km ke Ferden dan seterusnya menghabiskan perjalanan berbaki 50km ke Zermatt.

Kenderaan perlu menaiki kereta api melalui terowong Lotscberg
Bagi yang merancang untuk menaiki kereta api, kereta api pertama dari Interlaken Ost adalah pada jam 11.29 pagi. Cukup cantik sebab tidak perlu check-out terlalu awal dari hotel. Perjalanan dengan kereta api akan mengambil masa kira-kira 2 jam 15 minit.

(5) LUGANO
Lugano adalah bandar terbesar di daerah percutian Ticino. Sebuah bandar yang bersempadan dengan Itali, 80km dari bandar fesyen terkenal Milan, Itali. Di tengah-tengah Lugano terdapat Tasik Lugano, salah satu tarikan pelancong yang ke sini.

Rumah-rumah yang menghadap Tasik Lugano
Tasik Lugano

Bagi mereka yang gemar membeli-belah, di sini terdapat sebuah factory outlet digelar Foxtown yang menempatkan jenama-jenama terkenal seperti Armani, Bally, Burberry, Cerruti 1881, Dolce&Gabbana, Escada, Fendi, Gucci, Hugo Boss, Salvatore Ferragamo, dan banyak lagi. Foxtown dibuka 7 hari seminggu, 11 pagi - 7 malam.

Satu-satunya factory outlet di Switzerland

Bagaimana hendak ke sini? Jarak antara Zurich dan Lugano adalah sejauh 200km yang mengambil masa kira-kira 2 jam 30 minit dengan kereta. Perjalanan dengan kereta api dari stesyen kereta api Zurich memakan masa kira-kira 2 jam 40 minit.


(6) ST MORITZ
Dari Lugano anda boleh terus ke St Moritz, sebuah resort percutian berprestij dan antara yang termahal di dunia. St Moritz pernah menjadi hos bagi sukan olimpik musim sejuk sebanyak dua kali iaitu pada 1928 dan 1948. Apa yang boleh anda buat di sini? Nikmati percutian musim sejuk Alpine (Alpine winter holidays). Pagi tengok salji, tengahari sehingga petang boleh bermain ski. Esok boleh diulang begitu juga. That's Alpine winter holidays!

St Moritz
St Moritz
Sungai yang sejuk membeku
Terdapat dua laluan utama perjalanan melalui lebuhraya dari Lugano ke St Moritz. Pertama, laluan singkat sejauh 120km yang perlu memasuki negara Itali dan kemudian memasuki semula sempadan Switzerland. Kedua, laluan sejauh 180km tanpa perlu memasuki sempadan Itali. Perjalanan dengan kereta api dari Lugano hingga ke St Moritz akan memakan masa selama 4 jam. Kereta api dari Lugano akan berakhir di bandar Bellinzona sebelum mengunakan perkhidmatan bas sehingga ke Thusis untuk kereta api seterusnya ke St. Moritz.

Dari segi pengalaman saya, saya tidak bermalam di St. Moritz tetapi masih di Lugano. Saya hanya menghabiskan masa kira-kira 3 jam di St Moritz. 3 jam sudah boleh berjalan mengelilingi St. Moritz, pergi ke tasik yang sejuk membeku, ambil gambar di tempat-tempat menarik, dan ke tempat bermain ski. Itu sudah cukup.

Laluan "Route 31"
Berhenti rehat di RnR "Route 31"
Menyusuri lorong-lorong salji di St Moritz

(7) DAVOS
Davos (sebutan da-vo) adalah salah sebuah lagi resort musim sejuk yang terkenal di Switzerland. Davos berada pada ketinggian 1560 meter dari aras laut. Ketinggian ini menjadikan Davos sebagai bandar yang tertinggi di atas Banjaran Alps. Mengalir di tengah bandar Davos adalah sungai Landwasser, sungai yang mengalir turun dari banjaran Alps.

Davos
Aktiviti ski di Davos. Di sebelah kanan adalah Sg. Landwasser
Cerun ski di Davos

Davos adalah hos bagi acara tahunan World Economic Forum, acara yang dihadiri oleh tokoh-tokoh korporat terkemuka dunia seperti Bill Gates, Jack Ma serta pemimpin ekonomi dari pelbagai negara. Seperti bandar-bandar resort ski yang lain, Davos juga terkenal dengan ski resort yang tersendiri.

Jarak Davos dan St Moritz adalah kira-kira 80km melalui leburaya A3. Perjalanan dengan kereta api akan mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit bermula dari stesyen St Moritz hingga hentian yang terakhir Davos Platz. Sepanjang pejalanan, nikmatilah keindahan alam ciptaan tuhan. There will be no regrets!

Permandangan sepanjang lebuhraya A3

(8) MONTREUX
Davos adalah destinasi terakhir daerah timur Switzerland. Sekarang bagaimana? Pulang semula ke Zurich? atau teruskan pengembaraan ke barat daya Switzerland ke arah daerah-daerah Tasik Geneva--Montreux, Lausanne, dan Geneva. Dari segi penginapan adalah lebih mudah kerana ketiga-tiga bandar ini adalah berdekatan.

Kita andaikan anda ingin terus ke barat daya Switzerland. Perjalanan terus yang agak jauh kira-kira 350km dari Davos. Jauh? mungkin hanya jarak KL ke Taiping sahaja. 

Selepas Davos, destinasi seterusnya adalah Montreux (disebut mong-tro). Pernah dengar "Montreux Jazz Festizal"? Di sinilah tempat berlangsungnya festival tersebut. Bagaimana dengan lagu "Smoke on the Water" oleh Deep Purple? Kisahnya apabila seorang pengunjung konsert di Montreux secara tidak sengaja menyebabkan kebakaran di sebuah kasino di situ menyebabkan asap menyelubungi permukaan Tasik Geneva.

Montreux terletak di tepi Tasik Geneva di dalam Canton Vaud iaitu canton yang menggunakan bahasa Perancis sebagai bahasa rasmi dan bahasa pertuturan harian. Ia terletak di kaki Banjaran Alps.

Montreux
Ladang anggur dengan pemandangan Tasik Geneva dan Alps

Montreux di kelilingi ladang anggur (vineyard) yang menjadi sumber pendapatan penduduk selain dari sektor pelancongan. Lebih menakjubkan apabila jika anda berada di Montreux, ada dapat menikmati pemandangan Alps yang putih dilitupi salji beserta pemandangan Tasik Geneva yang damai.

Banyak aktiviti yang boleh anda lakukan di sini. Anda boleh melawat Istana Chillon atau Chateau de Chillon dalam bahasa Perancis. Chateau de Chillon adalah sebuah istana pulau  ("pulau" disebabkan ia berada di atas Tasik Geneva). Istana ini pada asalnya adalah sebuah pos pemerhati bagi laluan Banjaran Alps pada tahun 1005. Ia telah ditambah (renovate) dari tahun ke tahun sehingga 1248, seperti yang anda dapat lihat sekarang.

Chateau de Chillon adalah istana lama

Christmas market adalah antara yang popular di sini, yang dibuka beberapa minggu sebelum perayaan Christmas. Kalau anda hendak samakan dengan "uptown" di Malaysia boleh juga.

Christmas market yang popular di Switzerland

Enjoy Montreux!

(9) LAUSANNE
Destinasi seterusnya selepas Montreux adalah Laussane, sebuah bandar berdekatan dengan hanya 28km dari Montreux. Laussane adalah bandar ke-2 terbesar di sekitar Tasik Geneva (ke-4 terbesar di Switzerland) yang juga terletak di dalam Canton Vaud.

Lausanne dengan pemandangan Alps

Selain pemandangan yang cantik, Laussane juga menempatkan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (International Olympic Committee), Mahkamah Timbangtara Sukan (Court of Arbitration for Sport), and 50 pertubuhan sukan antarabangsa yang lain.

Ibu pejabat syarikat multinasional Nestle juga berada di Laussane. Selain itu, beberapa syarikat jenama terkenal juga berada di sini seperti Logitech (sekarang faham kenapa tetikus Logitech mahal?), CISCO, Phillip Morris, British American Tobacco, dan banyak lagi.

Olympic

(10) GENEVA
Geneva adalah bandar yang menjadi tempat tinggal saya selama 5 tahun lebih. Geneva terletak 60km ke arah selatan Lausanne, bandar yang akan menjadi destinasi terakhir anda di Switzerland. Geneva adalah sebuah bandar antarabangsa (international city) yang menjadi nadi kepada pembangunan Canton ini dan juga nadi pembangunan Switzerland sebagai sebuah pusat kewangan dunia.

Geneva menempatkan kira-kira 35 badan antarabangsa seperti ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi Eropah, Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), Palang Merah, Bulan Sabit Merah, International Telecomminication Union, dan banyak lagi. Ini menjadikan Geneva sebagai bandar yang paling banyak menempatkan badan-badan antarabangsa di dunia. Selain itu, Geneva juga menempatkan lebih 250 NGO antarabangsa seperti Human Rights Watch, Amnesty International dan lain-lain.

Mungkin saya ingin berkongsi sedikit. Terdapat tiga pejabat perwakilan (kedutaan) Malaysia di Switzerland iaitu: (1) kedutaan Malaysia ke Switzerland di Bern, (2) Perwakilan Tetap Malaysia ke PBB, Geneva; dan (3) Perwakilan Tetap Malaysia ke Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO). Pejabat Perwakilan Tetap no. 2 dan no.3 terletak di International Centre Cointrin, Geneva (dua pejabat yang berasingan tetapi di dalam bangunan yang sama). Hanya kurang 10 minit dengan berjalan kaki dari Geneva International Airport.

Berkomunikasi di dalam bahasa Inggeris tidak menjadi masalah di Geneva kerana kira-kira 40% daripada mereka yang tinggal di Geneva adalah rakyat asing ekspatriat atau diplomat yang bertugas di badan-badan antarabangsa.

Ibu pejabat PBB di Eropah
Jam bunga (flower clock), jam kedua terbesar di dunia selepas Tehran
Geneva dengan jet d-eau (air pancut)

Cadangan saya:

Penginapan
Memandangkan Geneva adalah destinasi terakhir anda, saya mencadangkan anda meneroka bandar ini dengan sepenuhnya. Cadangan saya supaya anda jadikan Geneva sebagai "base" (tempat menginap) untuk meneroka bandar-bandar atau tempat-tempat menarik di sekeliling Tasik Geneva termasuk Montreux, dan Lausanne. Penerokaan anda akan menjadi pengalaman yang unik.

Sewa kereta
Untuk penerokaan di luar bandar (outskirts) Geneva, anda perlu menyewa kereta sahaja. Ia lebih menjimatkan masa berbanding mengambil kenderaan awam seperti kereta api. Sewa selama sehari. Sewa kereta di Geneva sangat mudah kerena banyak syarikat menyediakan perkhidmatan sewa kereta seperti Eurocar, Rentalcars, dan Hertz. Kadar sewa dalam lingkungan CHF100-150 jika sebuah kereta compact seperti VW Polo, Toyota Echo, Hyundai Getz, atau Honda Jazz.

Teroka Geneva dan bandar Swiss berdekatan
Anda mulakan penerokaan anda di sekitar bandar Geneva terlebih dahulu. Antara tempat-tempat-tempat yang menarik di sekitar Geneva adalah:

- Kerusi patah (Broken Chair) bagi memperingati mangsa-mangsa periuk api. Ia terletak di hadapan ibu pejabat PBB.

- Guided visit ke dalam kawasan PBB di mana anda akan dibawa melawat sekitar PBB termasuk dewan persidangan PBB di mana diplomat bertemu untuk berunding masalah sejagat.

- Anda juga boleh menyusuri tepi Tasik Geneva yang terdiri dari taman-taman awam. Anda boleh
berjalan kaki di tepi tasik sehingga ke bandar lama (old town) Geneva. Berjalan dan nikmati udara segar Tasik Geneva, berhenti dan nikmati pemandangan air pancut (jet d-eau) antara yang tertinggi di dunia (140 meter ke udara).

Nikmati pemandangan ketika menyusuri Tasik Geneva
-Jam bunga (flower clock) yang terletak di tepi Tasik Geneva di sebelah bandar lama. Ia adalah jam mekanikal yang terbesar di dunia sebelum dihahului oleh Tehran, Iran pada tahun 2005.

"Kerusi patah" simbol memperingati
mangsa-mangsa periuk api. Foto: www.myswitzerland.com
- Bagi mereka yang ingin membeli belah, anda boleh ke shopping walk Bel Air di bandar lama, yang menempatkan butik-butik jenama terkemuka dunia seperti Gucci, Louis Vuitton, Tod's, Tommy Hilfiger, dan lain-lain. Bagi mereka yang meminati jam, Geneva adalah tempat yang terbaik untuk ada memiliki jam idaman anda--Rolex, Piaget, Patek Phillipe, Franck Muller, Swatch, Bucherer, atau Gallopin semua ada di sini.Tempat-tempat lain yang menarik di bandar lama adalah Muzium Barbier-Mueller, Gereja St.Pierre, "International Museum of the Reformation" dan "the Arts and History Museum".

- boat cruise di atas Tasik Geneva selama sejam. Nikmati bandar Geneva dari sudut pandangan yang berbeza.

Setelah anda meneroka bandar Geneva, sewa kereta dan pandulah mengelilingi Tasik Geneva. Tasik Geneva mempunyai keluasan kira-kira 345km persegi dan jarak tasik dari hujung ke hujung adalah kira-kira 40km (hujung Geneva - Montreux). Bermula dari bandar lama Geneva anda akan memasuki sempadan Perancis sebelum memasuki semula Switzerland. Berhentilah di bandar-bandar kecil sepenjang perjalanan seperti Yvoire, Evian-les-Bains--jangan lupa bila tiba di Evian untuk mencari punca mata mineral air Evian yang d Malaysia berharga RM8 sebotol kecil. Minumlah air mineral Evian sepuas hati anda di situ secara percuma!


Peta Tasik Geneva
Di hujung tasik anda akan bertemu bandar Montreux. Berhenti di taman awan di situ dan nikmati pemandangan banjaran Alps dengan laluan lebuhraya di lereng gunung. Pemandangan yang melegakan. Selepas itu anda boleh meneruskan perjalanan ke Laussane dan Morges sebelum kembali semula ke Geneva. Memandu mengelilingi Tasik Geneva akan mengambil masa kira-kira 3 jam.

Oh ya, dalam perjalan pulang ke Geneva anda akan melalui pekan kecil Nyon di Canton Vaud. Dari situ anda boleh ke St. Cergue, tanah tinggi Switzerland di banjaran Jura. Nikmatilah pemandangan cantik Tasik Geneva dari atas Banjaran Jura!

Mendaki St Cergue dengan kereta
Salah satu cerun ski di St Cergue

Teroka Jura, bandar jiran Perancis
Saya percaya laman-laman blog traveller tidak akan mencadangkan anda meneroka bandar jiran di negara lain. Semua sebab komersial "dollars and cents". Tapi saya cadangkan di sini. Memandangkan anda telah menyewa kereta, manafaatkan ia sepenuhnya kan.

Saya cadangkan anda memandu mendaki banjaran Jura ke arah "Jura Mountains Natural Regional Park". Untuk ke sana anda perlu memandu merentas sempadan perancis ke bandar jiran Ferney terlebih dahulu. Jarak Geneva dan Ferney hanya 18 km sahaja dan selepas itu anda perlu mendaki sejauh 12 km lagi ke natural park. Di situ terdapat ski resort dan tempat bermain cerun. Untuk bermain cerun, ia adalah percuma.

Memandu mendaki banjaran Jura
Terdapat banyak tempat bermain ski di Jura
Salah satu ski resort di Jura

Selesai sudah mengenai tempat-tempat menarik di Switzerland (serta Jura, Perancis). Seterusnya? Setelah selesai anda membuat keputusan mengenai destinasi-destinasi pengembaraan anda di Switzerland, tempahlah hotel mengikut kesesuaian bajet, bilangan ahli keluarga, dan lokasi.

(6) Tempahan hotel
Tempahan hotel amat mudah. Saya cadangkan anda mencari (survey) hotel menggunakan carian http://www.booking.com. Mudah dan menjimatkan masa. 

Laman web tempahan hotel Booking.com

Saya telah menggunakan laman web ini selama 8 tahun dan tiada apa-apa masalah terutamanya dari segi keselamatan pembayaran menggunakan kad kredit. 100% selamat. Melalui booking.com anda boleh mencari hotel mengikut kesesuaian bajet anda dan jarak hotel dari pusat bandar serta kemudahan lain di hotel-hotel tersebut seperti wifi, kolam renang, gym, dan lain-lain. Antara kelebihan lain adalah kad kredit hanya untuk tempahan, anda boleh batalkan tempahan sehari (24 jam) sebelum anda menginap tanpa dikenakan apa-apa bayaran (cancellation charge). Ketika check-in, anda boleh memilih samada bayaran secara tunai atau menggunakan kad kredit. Mudah dan selamat bukan?

Satu maklumat penting mengenai penginapan di hotel-hotel di negara Eropah adalah tempahan saiz bilik biasanya akan mengikut bilangan ahli keluarga. Bilik deluxe biasanya untuk 1-2 orang (seorang anak kecil dibenarkan). Jika ahli keluarga melebihi 3 orang, dinasihatkan anda menempah bilik saiz keluarga (family room). Hotel mungkin tidak akan benarkan jika ahli keluarga seramai 4-5 tetapi menempah bilik bersaiz deluxe. Mungkin juga dibenarkan tetapi dengan bayaran tambahan "per head". Tidak seperti Malaysia kan? siap boleh bawa toto lagi, ahli-ahli keluarga tambahan boleh "diseludup masuk".

Ya satu lagi, berhati-hati agar anda tidak mengotor atau merosakkan barangan hotel di Switzerland. Rakan saya pernah di kenakan bayaran CHF200 (RM900) hanya kerana cecair pengilap kasut menitik di atas karpet bilik hotel! pelik tapi benar. Alasannya untuk perkhidmatan mencuci. Mungkin juga benar kerana kos buruh di Switzerland sangat mahal.

(7) Pengangkutan

Soalan feveret yang saya selalu dapat dari pembaca. Mana lagi jimat -- Swiss Travel Pass atau sewa kereta?

Ini tip ringkas yang boleh anda ambil kira:

Harga sewa kereta dan Swiss Travel Pass boleh berbeza-beza bergantung pada tempoh sewaan dan jenis kereta. Sebagai panduan umum, berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan semasa membandingkan harga antara kedua-dua pilihan:

Sewa kereta:

Kos sewa kereta biasanya bergantung pada jenis kereta dan lama masa sewaan. Anda perlu mempertimbangkan tambahan kos seperti insurans dan bayaran tol (sticker toll CHF40 boleh guna setahun tanpa kira jarak) yang mungkin dikenakan semasa memandu di Switzerland. Anda juga perlu mempertimbangkan kos petrol dan tempat letak kereta jika anda merancang untuk menggunakan kereta sewaan untuk perjalanan jarak jauh.

Swiss Travel Pass:

Kos Swiss Travel Pass bergantung pada tempoh dan jenis kad yang dibeli. Swiss Travel Pass menawarkan akses tidak terhad ke pengangkutan awam di seluruh Switzerland, termasuk keretapi, bas, dan feri, serta diskaun untuk beberapa gondola dan keretapi gunung. Swiss Travel Pass juga termasuk akses ke beberapa tempat pelancongan popular, seperti pelbagai muzium, taman tema, dan taman burung.

Secara umumnya, jika anda merancang untuk menjelajahi Switzerland dengan menggunakan pengangkutan awam dan mengunjungi beberapa tempat pelancongan popular, maka Swiss Travel Pass mungkin akan menjadi pilihan yang lebih berbaloi dan mudah. Namun, jika anda merancang untuk melakukan banyak perjalanan jarak jauh dan tempat-tempat yang terpencil, maka sewa kereta mungkin menjadi pilihan yang lebih baik. Sebaiknya anda membuat perbandingan harga dan merancang perjalanan anda dengan teliti sebelum membuat keputusan.

Anda boleh membeli Swiss Travel Pass secara online di http://www.swiss-pass.ch/swiss-pass/.

Ketika kami menggunakan perkhidmatan keretapi
dari Geneva - Gstaad - Geneva

Pemandangan cantik sepanjang perjalanan dengan keretapi
dari Geneva-Gstaad

Selamat mengembara ke Switzerland!

p/s: Jika anda mempunyai apa-apa pertanyaan, boleh tinggalkan komen. Saya akan menjawab seberapa segera.


Video singkat perjalanan dari Lugano ke Geneva

Comments

  1. Salam jika ingin berjalan self drive (sewa kereta) keliling swiss ok ke? Atau lebih baik saya beli train pass?? Saya kesana pada 10 sept ni.. Boleh rekemen tempat mana yang patut saya pergi? Saya prefer melihat pemandangan yang cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Diana. Maaf lewat reply. Beli train pass lagi jimat kerana pass diterima hampir semua public transport di Switzerland (termasuk bot kalau hendak menikmati permadangan tasik). Travel antara bandar di Switzerland juga tidak ada masalah. Tak perlu risau sebab public transport di Switzerland sangat efisyen.

      Bandar-bandar yang saya ceritakan di atas semua cantik :D especially masa musim luruh Sept & October nanti. Boleh pilih ikut kesesuaian dan tempoh masa travel di Switzerland. Hanya jangan miss Interlaken.

      Delete
  2. Salam..jika saya hendak ke swiss selama 7 hari, boleh cadangankan tempat-tempat yang sempat untuk di lawati, cara perjalanan, tempat tinggal..thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,

      Banyak tempat yang boleh dilawati dalam masa 7 hari. Saya tak pasti anda nak mula dari mana. Kalau dari tengah Switzerland seperti Zurich atau Bern boleh mula dari situ. Dari Zurich boleh melawat Bern, Lucerne (Luzern), Interlaken, naik Jungfraujoch (tanah tertinggi di Europe), kemudian ke bahagian selatan Switzerland macam Montreux, Lausanne, dan Geneva (ketiga-tiga bandar ini berada di sekeliling Tasik Geneva).

      Cara perjalanan boleh menggunakan samada keretapi (bergerak antara bandar) atau sewa kereta. Di dalam bandar boleh menggunakan perkhidmatan bas. Jangan risau bas di Switzerland sangat efficient, on-time, dan kerap.

      Tiket keretapi dan bas adalah tiket yang sama iaitu "Swiss Travel Pass". Harga ikut tempoh masa samada valid 3, 4, 8, atau 15 hari. Utk 8 hari dalam CHF580. Lebih jimat dari sewa kereta yang CHF100++ sehari. (rujuk www.swiss-pass.ch)

      Untuk tempat tinggal saya guna www.booking.com. Senang sebab ia akan suggest harga, jenis bilik, dan jarak dari pusat bandar. Pilih yang mana sesuai untuk kita.

      Delete
  3. Assalamualaikum, kalau saya pergi swiss for 6 days bersama suami dan 2 org anak umur less than 5 y/o, berbaloi lg sewa kereta or beli swiss pass? Kami plan bwk car seat n kami fly dr uk ke geneva, sewa kereta saya cek dlm £200-250 utk 6 hari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Kalau travel dengan family dengan sewa kereta £200-250 utk 6 hari rasanya lebih jimat berbanding Swiss Travel Pass yang untuk seorg dlm CHF580. Petrol seliter dlm CHF1.45. Still jimat sewa kereta.

      Di Swiss wajib pakai car seat. Kalau bawa sendiri dah tak payah sewa.

      Delete
  4. Salam terima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat. Saya akan pergi ke Swiss esekitar bulan oktober tahun ini. Say memang nak ke Swiss untuk rasai pengalaman pegang salji. Cuma bila baca di atas dimaklumkan hanya Matterhorn yang ada salji sepanjang tahun. Bagaimana dengan jungfrou? kalau pergi sekitar oktober boleh merasa atau tak dengan salji=)

    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Oktober dah hampir dengan winter tu. Memang ada snow. Masa summer pun kekadang suhu cecah 0 degree. Apatah lagi October. :D

      Delete
  5. Assalamualaikum.Wow.info yg sangat menarik! Ok saya ada 2 soalan.

    1. Jika memandu di switzerland pd musim sejuk nov-dis, kereta perlu pakai winter chain ke?
    2. Saya bercadang utk hanya singgah di Zurich,(Perjalanan dari Germany - Paris), senang tak nak parking kereta di bandar Zurich? Atau park mana2 kemudian naik public transport?

    Thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      1. Tak perlu winter chain. Kereta tukar ke tayar winter sudah cukup.
      2. Parking di tempat yang disediakan. Nak kemana2 di dalam bandar Zurich boleh naik tram.

      Welcome.

      Delete
    2. OOoo tak yang winter chain ye? kalau sewa kereta memang dia dah bagi tayar winter ke?

      Delete
    3. Kereta sewa masa winter memang telah dipasang winter tyre..tak perlu risau

      Delete
  6. assalamualaikum wr,

    swiss pass tu untuk public transport sahaja ke? kalau train inter-city boleh diguna juga ke? contoh perjalanan seperti Interlaken-Zermat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Semua boleh guna bus, tram, intercity train, dan boat (operated by public transport).

      Delete
  7. assalamualaikum,

    saya dan keluarga akan ke Geneva pada 27 dan 28 November. Tujuan utama adalah untuk melihat dan merasai suasana salji. Saya bercadang untuk ke Chamonix pada 27Nov dan turun semula pada 28Nov untuk penerbangan dr Geneva jam 6ptg. Boleh tuan komen plan saya ini. Kalau saya tukar plan ke Montreaux...dah ada salji ke pada tarikh itu. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Angah,

      Pada penghujung November insyallah akan ada salji di Geneva. Tapi kekadang cuaca boleh berubah juga. Untuk ke Chamonix 27hb dan balik semula ke Geneva pada 28hb bagi saya tiada masalah. Di Chamonix (kaki gunung Mont Blanc) memang confirm akan ada salji :D

      Jarak Montreaux dan Geneva tidak berapa jauh (90km). Biasanya bila salji, semua kawasan ini akan salji. Better stay di Geneva sebab Montreaux hanya sebuah pekan kecil.

      Delete
  8. Salam en..terima kasih di atas pengkongsian ini..sy ingin bertanya ..sy akan ke swiss dr milan dgn kereta . Akan bmalam di swiss selama 2 mlm then akan ke paris . Laluan dr mne yg perlu sy guna ye utk ke paris adakah dr zurich? Dan pd pendapat en, sy masih xdpt jawapan utk bermalam di lucerne atau di interlaken jika kami dr Milan.
    Harap en dpt memberi pandangan utk selesaikan mslh itinerary sy ni. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikusalam Emiey,

      Untuk ke Paris melalui Switzerland sebenarnya ada beberapa laluan (melalui highway):

      1. Milan --> Zurich @ Lucerne @ Interlaken --> Paris; atau
      2. Milan --> Geneva --> Paris

      Antara dua-dua ni tak banyak beza hanya melalui Zurich @ Lucerne @ Interlaken lebih dlm 50km berbanding melalui Geneva.

      Kalau nak tengok banyak benda, saya cadangkan stay di Zurich. Dari Zurich kalau nak jalan-jalan ke Lucerne boleh pergi balik hari sbb 50km je.

      Delete
    2. T.kasih krn balas en. Rangka perjalanan sy betul ke jika dr milan - interlaken ( overnight ) sb nk ke jungfrau - lucerne - zurich - paris? Makna nya dia antara 3 ni lucerne di tgh ye? Sb sy fikir nk bmlm di interlaken for 1n & zurich 1nite dan hari ke 3 direct dr zurich ke paris. Agak blur dsini nk rangka itinerary di swiss sb pass by utk 3hr sj. Tkasih

      Delete
  9. Assalammualaikum,
    Saya akan ke Swiss bersama suami dan 2 orang anak yang masih di sekolah rendah bermula pada 29 Nov 2016 dari Paris ke Geneva. Saya akan berada 1 malam di Geneva dan keesokkan nya ke Lauterbrunen. Saya bercadang untuk menginap 5 hari di sana dan sepanjang tempoh menginap saya akan ke Interlaken, Jungfrau dan Lucerne atau Lugano. Selepas 5 hari saya akan ke Zurich untuk berada di sana untuk 2 malam. Yang menjadi persoalan saya bagaimana keadaan di Lauterbrunen pada tempoh 5 hari di sana iaitu pada minggu pertama bulan Disember? Adakah saya boleh menikmati keindahan suasana di sana atau ia penuh dengan salji.Saya di fahamkan juga banyak kedai dan hotel akan tutup pada waktu itu. Betul ker? Ada tak cadangan tempat penginapan di Geneva, Lauterbrunen dan Zurich? Kalau boleh saya nak tempat yang boleh masak. Selain daripada itu apakah pengangkutan yang sesuai semasa saya di sana memandangkan suami saya tidak yakin untuk memandu pada musim sejuk. Harap tuan boleh bantu saya. T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Pada bulan December Lauterbrunnen akan penuh dengan salji. Putih ajer la pemandangannya. Kedai buka seperti biasa sehingga pukul 5 biasanya dan sabtu & ahad biasanya tutup. Untuk penginapan boleh semak di http://www.booking.com . Di booking.com, pilih tarikh, jenis hotel (samada mahu hotel yang ada dapur/kichenette), dan bilangan ahli keluarga. Kalau takut nak drive masa winter, boleh naik train antara bandar. Kalau nak bergerak di dalam bandar gunalah tram.

      Delete
  10. Assalamualaikum w.b.t.

    Pertama kali tahniah saya ucapkan kerana menyediakan informasi yg sangat berguna ini. Moga tuan mendpt keberkatan drpNya. Sy akan ke swiss hujung bulan ni, tp dlm tempoh yg singkat shj. 3 hari 2 mlm. Sy akan menetap di zurich dan bercadang utk ke mount titlis. Soalan saya..

    1. Perlukah ambil swiss pass atau beli tiket secara berasingan ?
    2. Tiket utk ke mount titlis tu seeloknya beli di sana atau beli secara online?
    3. Perlu pakaian sejuk ke utk ke mount titlis sbb skang ni musim summer kalau tak silap.
    4. kalau tuan ada contoh itenarary utk travel 3 hari 2 mlm di zurich bleh tak share. Ini emel saya shutdown007@gmail.com.

    TQ


    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam wbt

      1. Kalau merancang untuk banyak bergerak misalnya hendak ke melawat Lucerne dari Zurich (tak berapa jauh +-50km) atau tempat-tempat lain elok beli Swiss Travel Pass. Kalau ada Swiss Travel Pass tiket cable-car untuk naik ke Titlis akan dapat 50% discount. Kalau tak, kena beli dengan harga penuh dlm CHF100.

      2. Kalau dah confirm nak ke sana better beli online. Banyak website jual macam http://www.swissrailways.com

      3. Pakaian tak perlu tebal sangat. Light jacket should be OK.

      4. Untuk itinerary saya takde yang ready but untuk plan boleh guna http://www.visitacity.com. Taip je nama bandar then pilih how long you gonna be there.

      Selamat melancong.

      Delete
  11. Assalamualaikum Tuan,

    Tk byk2 atas perkongsian ilmu.

    In Shaa Allah saya sklga dgn anak plg kecil berumur 2 tahun serta ibu bapa Akan ke Swiss pada 2/12/16 - 8/12/16. Kami bercadang menginap di interlaken dan menyewa kereta sepanjang berada di Swiss.

    Adakah pada waktu itu salji sudah turun di Sekitar interlaken, Geneva, bern, blausse, aigle, launterbrunnen, gstad?

    Untuk ke jungfraujoch, berapa anggaran harga tiket seorang? Kanak2 juga dikira atau bagaimana? Memandangkan Kami mmg menyewa kereta, adakah station ke jungfrou berdekatan dgn bandar interlaken? Boleh berjalan kaki atau bagaimana? Utk ke grindelwald adakah train yg sama?

    Lake Thun & lake brienz adakah beku masa awal December itu?

    Atau Tuan Ada sebarang Cadangan?

    Maaf byk pertanyaaan. Tk tak terhingga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Puan,

      Bulan December adalah musim sejuk. Insyallah tanah tinggi swiss macam interlaken, launterbrunnen, gstad akan kerap salji. Bagi tanah rata macam Geneva, Bern dll tidak tentu sebab keadaan berubah setiap tahun. Kadang kala lewat (hampir krismas) baru salji, kekadang awal hujung November sudah turun salji. Kalau bernasib baik kena pada harinya, dapat merasa salji dlm tempoh melancong :D

      Maklumat harga tiket dan lain lain-lain promosi yang ada sentiasa diupdate di http://www.jungfrau.ch. Untuk naik ke Jungfrou kena guna train sahaja. Station ke Jungfrou memang ada di Interlaken. Untuk ke grindewald memang train yang sama.

      Lake thun & Lake brienz tak beku awal december. Alang-alang dah sewa kereta, jangan lupa ke bandar-bandar lain berdekatan.

      Enjoy Swiss!

      Delete
  12. Salam tuan, sy ingin ke swiss selama 3 hari sehaja. Tempat mana yang wajib saya kunjungi dalam masa yang singkat itu. Saya juga bercadang nak beli jam tangan di swiss. Boleh cadangkan kat mana tempat paling bgus utk beli jam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Kalau dapat melawat Zurich, Interlaken dan Lucerne menarik juga. Jam tangan boleh dibeli di mana-mana kedai jam sebab harga lebih kurang sama sahaja di Swiss dan ada banyak kedai jam di bandar-bandar mcm Zurich, dan Lucerne. Saya beli jam di Lucerne beberapa tahun dulu sebab kebetulan masa tu saya visited Lucerne. Tapi saya dah lupa nama kedai tu. Kedai tak besar pun. Nanti kalau beli tanya "International Warranty" ada atau tidak.

      Delete
  13. As Salam Tuan,

    Sekrg saya dh ada di Geneva...12 hari disini..stay area Rue de Lausanne ...tinggal lagi 8 hari. So ade this weekend untuk jln2.
    Ada jugak plan nak ke Interlaken...tapi which one better by train / bus or drive ?
    Klo drive, takde masalah kan guna driver license Malaysia or need special one ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Puan,

      Kalau train ni tak penat dan tak payah risau tentang petrol, toll, parking (kat Swiss tak boleh parking sebarangan sbb akan kena saman). Kalau nak drive juga boleh guna driving licence Malaysia. Harap polisi masih sama macam beberapa tahun lepas.

      Jarang orang berada lama di Geneva kecuali mesyuarat atau attend exhibition :D. Anyways, enjoy Swiss ya!

      Delete
    2. Tq En Rashidi. Hari tuh decided tak pergi Interlaken. Instead over the weekend saya pegi Yviore - dkt Lac Leman. Naik train dr Geneva ke Nyon, then naik mcm big boat ke seberang sana :).. Then saya pergi Annecey, France. Kunun nak cari autumn foliage - tapi belom muncul. Awal lg kot. But it was very nice. Saya pegi meeting actually - dkt ITU. InsyaAllah, bulan March nnt ke sana lagi - for the same meeting.

      Delete
    3. Good to hear you like the places you have visited. Autumn foliage belum lagi. still early for that. Next year pergi ke Morges pula. Atas sikit pada Nyon. Ada tulips festival from 1 April - 14 April (if stay sampai April). Morges will be full of tulips.

      Delete
    4. Assalm azlina boleh bagi email x. Ada soalan sya ingin tanyakan bkenaan geneva. Plz email to me yustie81@yahoo.com Tq

      Delete
  14. salam tuan,
    saya nak ke swiss dan austria selama 10 hari. kalau ke swiss ke austria transport train pakai apa ya?

    ReplyDelete
  15. salam tuan,
    boleh suggest tmpt yg menarik pada bln dec swis n italy? sbb awal dec saya akan ke Zurich - Milan - Venice - Zurich selama 2 minggu. ke mana saya perlu tuju dulu? guna train lg mudah ke? saya bersama family n 2 anak bwh 12 thn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Puan,

      Dua minggu banyak tempat boleh pergi. Boleh pergi tempat-tempat yang saya cerita kat atas. Boleh ke Zurich, Interlaken, Lucerne, dan naik ke Jungfrau dulu. Kemuadian ke daerah Ticino macam bandar Lugano. Bandar ni memang bersempadan dengan Itali (orang di sini juga bertutur bahasa Itali) dan dah dekat dengan Milan.

      Kat SWiss train sangat mudah dan agak kerap dan sangat selesa.

      Delete
  16. salam tuan..sy akan backpack dari franfurt-munich (2mlm)-venice (1mlm)-swiss(3mlm)-paris (2mlm) selama 13 hari...
    blh tak tlg cadangkan tmpat yg "wajib" pegi di swiss dlm 3hr tersebut...terima kasih ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,
      3 hari tu boleh lah ke Zurich, Lucerne dan Interlaken.

      Delete
    2. terima kasih tuan sebab sudi reply :)
      kalau sy dh beli ke eurail pass,perlu lagi ke utk beli swiss pass?
      blh tuan cadangkan yg mana perlu sy beli or kena beli kedua2?terima kasih lg sekali :)

      Delete
    3. Eurail pass saja dah cukup kalau ambil yang cover sekali Switzerland. Eurail pass boleh guna sekali untuk public train (SBB) dalam Switzerland.

      Delete
  17. Salam.

    alhamdulillah, saudara telah mewujudkan blog yang sangat berfaedah untuk rujukan kami semua. Semoga Allah membalas jasa2 tuan. Aamin.

    Untuk pengetahuan Saya dan teman2 seramai 7 orang termasuk saya merancang utk melawat eropah termasuk zurich dan negara2 scandinavia tengah bulan October ini. Insha Allah, hari ini atau esuk kami akan membeli tiket.

    Oleh kerana banyak negara yang akan kami lawati maka kami ambil keputusan untuk berada di satu negara selama setengah atau sehari sahaja.
    Kami merancang untuk tiba di Zurich 8 pagi pada hari pertama dan hari kedua jam 11 pagi berlepas pulang ke malaysia.

    Soalan saya :

    1. Di bandar manakah yang berbaloi untuk di lawati yang ada salji dan boleh bermain dengan salji? Kami akan pulang ke Malaysia pada 26 atau 27.10.2016.
    2. Bayaran untuk trip jungfaru itu sangat mahal. Adakah alternatif yang lain contohnya pergi ke tempat yang lain suasana lebih kurang macam Jungfrau juga.
    3. Sekiranya kami berkereta dari prague/vienna/munich ke Zurich dalam jangka waktu yang singkat bandar apakah pihak tuan cadangkan untuk di lawati. Bagaimana dengan Basel ?
    Kami ada pengalaman berkereta mei lepas dari Dubrovnik kami memandu merentasi Bosnia, montenegro, albania dan Kosovo selama 6 hari, Kami hantar kereta di airport Pristina, kosova. Trip ini salah satu cadangan ialah hantar kereta di airport zurich.

    Harap tuan sudi membalas seberapa segera yang dapat kerana saya masih menyusub ittenary.

    Semoga Allah membalas kebaikan tuan. wassalaamu `alaikum warahmatullah


    naasiha@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.

      1. Bulan Oktober susah sikit sebab the weather is quite unpredictable. Kemungkinan turun salji di kebanyakkan highlands (macan Interlaken) hanya 20%.

      2. Jungfrau ada salji cuma naik ke Jungfrau memang agak mahal esp bila travel in group. Bulan Oktober agak susah nak cari tempat bersalji macam Jungfrau.

      3. Tuan/puan hanya ada sehari di Swiss, jadi hanya boleh satu atau dua bandar sahaja. Susah juga nak kata sama ada Basel OK atau tidak. Kalau tuan/puan minat melawat museum dan historical buildings, old architecture saya rasa OK. Bagi mereka yang kerap melawat negara Eropah mungkin rasa biasa sahaja.

      Saya lebih minat scenery di sebelah western europe. Kalau building saya rasa architecture di Eastern Europe (mcm Prague, Bosnia, montenegro) lebih cantik.

      Delete
  18. Assalamualaikum Tuan.

    Saya sangat teruja baca tulisan pengembaraan Tuan. Pengalaman Tuan memberi satu motivasi untuk saya yang sentiasa risau nak ke negara orang.

    Saya dan rakan2 akan ke Prague utk berkursus Oktober ini. Setelah selesai saya bercadang untuk ke Switzerland. Jadual kami agak padat memandangkan masa terlalu singkat. Kami bercadang untuk ke Switzerland. Mengikut jadual kami akan sampai pada waktu malam di Zurich (sekitar 9 malam, perjalanan dari Innsbruck). Kami hanya ada satu hari sahaja sebelum ke Wurzburg keesokan petangnya (waktu bertolak masih boleh diubah - ramai yg boleh memandu).

    Seeloknya kami perlu bermalam di mana ya Tuan? Saya masih merancang dan tak pasti nak bermalam dimana lagi. Kalau ikut tulisan Tuan.. Zurich, Lucerne dan Interlaken wajib kena pergi. Adakah masa kami mencukupi? Mohon pandangan Tuan.

    Rosie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Terima kasih. Alhamdulillah perkongsian saya dapat membantu. Normal tu bila berjalan ke negara orang kita akan rasa risau. Insyallah, kalau buat persediaan terlebih dahulu hilang la risau tu. Satu lagi tip, travel dengan kawan-kawan.

      Kalau dalam itinerary kena ke Wurzburg, bandar yang dekat (dekat pun 350km juga) di Switzerland adalah Zurich. Dari Zurich akan melalui Stuttgart untuk ke Wurzburg. Bermalam di Zurich mudah la sikit. Dari Zurich kalau nak jalan ke Lucerne pun boleh dalam 50km je. Tapi kalau nak jalan bawah lagi ke Interlaken rasanya tak sempat.

      Delete
  19. Salam Tuan,

    Penulisan Tuan sangat memberi tunjuk ajar kepada saya.
    Saya bakal ke Switzerland pada 17 - 19/11/16.
    Saya ada terbaca November is not a good month to visit Switzerland tapi nak pergi jugak! hehe...
    Saya akan naik train dari Vienna. Jadi sy plan nak travel to Zurich-Interlaken-Lucerne-Geneva(kalau sempat). Agak2 sempat tak? Ke saya boleh abaikan Interlaken sbb takut Jungfrau tutup?

    Maklum balas Tuan amat saya hargai. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam puan,

      Alhamdulillah jika penulisan saya dapat membantu puan sedikit sebanyak. Bulan November is not a good month tu sebab cuaca sangat sejuk dan banyak hujan. Kalau nasib baik turun snow.

      Saya andaikan 17hb tu arrival and 19hb tu departure. Nak cover semua towns tu rasanya tak sempat. Tapi kalau nak cover Zurich dan Lucerne insyallah boleh. Geneva tak sempat sebab jauh ke bawah.

      Terima kasih.

      Delete
  20. assalam,
    in sha Allah kami akan ke Zurich from London pada 21 Sept ni. akan berada di sana selama 3 malam. sekiranya kami nak berjalan ke tempat2 menarik di sekitar Swiss termasuk Interlaken n Zermatt, cukupkah masa 3 hari? boleh saudara cadangkan dimanakah tempão penginapan kami yang sesuai? adakah 3 malam tu hanya bermalam di Zurich? haras dapat bantu. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tapi agak rushing sebab Zermatt yang paling jauh ke bawah dah dekat sempadan German. Malam pertama di Zurich, malam ke-2 di Interlaken dan boleh terus travel ke Zermatt (balik hari ke Interlaken), dan malam ke-3 tak pasti dengan itinerary puan sama ada puan perlu naik semula flight ke London dari Zurich.

      Delete
  21. Assalamualaikum Tuan.

    Terima kasih kerana membalas soalan saya diatas.

    Saya dan suami ingin juga menawan puncak Jungfrau. Rugi pula rasa kalau tak pergi. Nak datang lagi entahkan bila.

    Kami jangka akan sampai di Swiss pada jam 10 malam @10/10.Kami memang nak naik ke puncak tertinggi Eropah. Agak2 waktu tu cuacanya ok tak? Moga ada rezeki utk sampai ke puncak.

    Menurut pembacaan saya melalui blog2 mereka yg pernah ke Swiss, katanya dari Interlaken ke Jungfrau akan memakan masa selama 3 jam. Adakah maksudnya 3 jam itu dari mula naik keretapi di Interlaken Ost Stn? Sebaiknya kami perlu tidur dimana bagi membolehkan kami naik seawal mungkin keesokan paginya? Mohon pandangan Tuan.

    Mungkin setelah turun, kami boleh terus ke Lucern. Kalau dah lewat ptg kena bermalam di Lucern. Keesokan harinya kami ke Zurich dan petangnya bergerak ke Wurzburg. Ok ke jadual begitu Tuan?

    Mohon sedikit pencerahan dari Tuan. Saya pun dah pening duk buat jadual ni. Hehe

    Terima kasih sekali lagi.

    Rosie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Puan,

      Insyallah cuaca OK pada masa tu. Ya puan, akan ambil masa dalam 2 1/2 jam dari Interlaken Ost ke Jungfraujoch (melalui Lauterbrunnen). Kereta api paling awal naik dari Interlaken Ost tak silap saya pukul 6.30 pagi. Boleh tidur di Interlaken. Banyak hotels, hostels, dan B&B. Semua dalam walking distance je sbb bandar Interlaken tak besar sangat.

      Cantik la tu lepas tu ke Lucerne pula. Itinerary puan dah OK tu.

      Terima kasih. Enjoy Swiss!

      Delete
  22. Salam tuan. Saya sgt teruja dgn blog tuan ni.
    Pertengahan november, saya ada training di Maulburg,germany. Saya turun di airport Basel sbb lg dekat ke Maulburg. Dan saya cuma ada 1 hari extend utk explore ke swiss before return ke Malaysia semula. (Depart from basel)
    Maulburg-swiss-basel
    1) mohon tuan cadangkan pada saya tempat yg sesuai dgn utk sy lawati utk satu hari di swiss. (Tidak bermalam) Pilihan saya tentunya salji & view yg memukau
    2) pengankutan yg perlu digunakn
    3) anggaran kos pengangkutan
    Informasi dr tuan sgt2 membantu saya. Tq tuan 😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Kalau nak jalan-jalan luar Basel, bandar yang dekat dengan Basel dan cantik adalah Baden--banyak historical buildings dan ada jambatan kayu di situ (dibina tahun 1835). Tak pasti puan minat atau tidak tempat mcm ni. Jarak lebih kurang 60km. Naik keretapi dlm 50 minit saja dari Basel ke Baden.

      Kalau dalam bulan Nov di Basel atau Baden tak boleh nak agak turun salji atau tak hari tu. Yang pasti cuaca sejuk. Kos terkini boleh rujuk website http://www.sbb.ch

      Terima kasih. Have a safe journey!

      Delete
    2. tuan, saya dah ada itinerary.
      3d2n (dijangka landing di airport zurich 10.20am)

      D1-zurich airport-interlaken ost -lauterbrunen (target smpai petang)
      bermalam di lauterbrunen
      D2 - Lauterbrunen-warren-schiltorn-lauterbrunen-lucerne
      bermalam di lucerne
      D3 -sightseeing lucerne- sightseeing zurich
      petang dr zurich, menuju ke maulburg, germany.

      ok tak tuan? :) ada apa2 cadangan tambahan?
      ikut pengalaman tuan, pertengahan november cuaca ok tak di kawasan2 yg saya senaraikan itu?
      kalau musim sejuk apa dos & dont yg perlu saya ambil kira disana. :)

      thank you so much tuan atas bantuan tuan. :)

      Delete
    3. tuan, saya dah ada itinerary.
      3d2n (dijangka landing di airport zurich 10.20am)

      D1-zurich airport-interlaken ost -lauterbrunen (target smpai petang)
      bermalam di lauterbrunen
      D2 - Lauterbrunen-warren-schiltorn-lauterbrunen-lucerne
      bermalam di lucerne
      D3 -sightseeing lucerne- sightseeing zurich
      petang dr zurich, menuju ke maulburg, germany.

      ok tak tuan? :) ada apa2 cadangan tambahan?
      ikut pengalaman tuan, pertengahan november cuaca ok tak di kawasan2 yg saya senaraikan itu?
      kalau musim sejuk apa dos & dont yg perlu saya ambil kira disana. :)

      thank you so much tuan atas bantuan tuan. :)

      Delete
    4. Cantik dah itinerary tu. Lauterbrunen November 99% snowing. Zurich dan Lucerne tak tentu 60% mungkin snowing. November siap sedia dengan pakaian tebal jer :D

      Delete
    5. huhu insyalah. byk manfaat dari blog tuan. saya bertolak malam lusa. so far dah confident dgn semua information. kecuali luggage locker di zurich airport & panoramic train timetable. still blur2 lagi haha

      Delete
    6. Enjoy Swiss ya..org kata "cross the river when you come to it". Have fun!

      Delete
  23. Tq for the reply tuan. 😃
    Sempat ke sy melawat zurich & interlaken dlm 1 hari tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hendak ke Zurich sahaja sempat, sejam one-way Basel-Zurich. Interlaken agak jauh. One-way dlm 2 jam dari Basel.

      Delete
  24. assalamualaikum...tuan, ingin bertanya, saya akan bertolak dr frankfurt ke swiss... oleh krn sy punya 1 mlm shj di swiss, adakah bern bandar yg sesuai utk merasa salji? atau sy perlu ke zurich? FYI,akn ke sana pada hujung januari 2017.

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Hujung Januari takut dah takde salji di Bern dan Zurich..tapi masih sejuk.

      Delete
  25. Assalam tuan , saya nak pergi ke swiss dec ni . Dlm 21 sampai 27 hb dari paris . Bole tak cadangkan transports dan tmpt2 yg bole saya lawati dgn family . Kalau boleh ada tmpt ski , history , outlet dan tmpt santai2 . Tak berano utk driving tp kalau bole guna public transport apa yang okay . Terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Puan,

      Dalam seminggu banyak tempat boleh pergi. Kalau hujung december (around krismas) insyallah banyak bandar turun snow. Recommend ke tempat-tempat macam Zurich, Lucerne, & Interlaken. These towns also good to see historical buildings. Nak lagi best boleh naik ke Jungfrau.

      Kalau nak shopping di outlet boleh ke Foxtown Outlet di Lugano. Lugano jauh sikit lah kena travel dekat dengan border Itali (40km dari Milan). Outlet lain ada hanya di Aarau tapi hanya 4-5 shops ajer situ . Yang selalu orang pergi di Aarau tu utk beli kasut Bally (boleh Google "Aarau Bally").

      Saya pun tak recommend drive masa winter. Transport between town selalunya naik train. In town boleh guna tram or bus.

      Delete
  26. Ya Allah terima kasih sgt2 tuan . Saya sgt2 hargai

    ReplyDelete
  27. salam tuan..sgt berbesar hati tuan reply :) ..tapi masih blur utk buat itinerary.
    klu sy tiba dr milan ke interlaken,
    1)sempat tak utk terus pegi ke Jungfrou (setelah urus kan cek in di alps lodge hostel)...maksudnya mungkin dlm tengahari baru naik ke puncak Jungfrou
    ________________________________________________________________
    utk pengetahuan tuan,sy plan milan-interlaken-lucern-zurich-paris.utk swiss sy cuma ada 4hari 3mlm.
    1)adakah sy perlu stay 2mlm di interlaken dan 1mlm di zurich

    terima kasih lagi sekali :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Selalunya naik ke Jungfrau waktu pagi. Naik lepas check-in (katakan selesai check-in pkl 1.00pm) memang tak sempat. Masa untuk naik lebih kurang 2 jam dan turun 2 jam. By the time turun dah gelap. Apapun, boleh check online timetable untuk naik ke Jungfrau di http://fahrplan.sbb.ch/bin/query.exe/en . Nanti "From:" letak "Interlaken Ost" dan "To:" letak "Jungfraujoch". Kemudian letak tarikh yang hendak pergi.

      Kalau tiada train pada hari check-in, memang kena naik keesokan harinya awal pagi. Jadi memang kena stay 2 mlm di Interlaken.

      terima kasih.

      Delete
    2. salam tuan..sekira nya tidak keberatan,blh tak tuan bg email...saya rasa lbh senang utk bertanya mcm2..hihi
      terima kasih

      Delete
    3. salam tuan..terima kasih kerana tidak keberatan utk bg emel..klu free,tuan cek la ye..saya dh send iti :)

      Delete
  28. Terima kasih untuk perkongsian yang sangat menarik...gambar2 yg dipaparkan sangat2 cantik dan unik...

    ReplyDelete
  29. Salam.

    Seperti orang lain, saya juga nak zahirkan tkasih sebab coretan travelog Rashidi mantap dan bermanfaat. Cikgu Khidir di sini serta dan anak2 akan ke Geneva 20/10 - 26/10/2016 bagi mengiringi isteri, Dr. Hafizah menghadiri dan membentangkan paper di Palexpo. Tiket pesawat sahaja yg dah dibeli…yang lain masih dalam pertimbangan. Kami masih dilema nak tinggal di Ferney atau di Geneva. Masing2 punya pro & cons.

    1) Agak2 Rashidi masih ada sahabat2 di sekitar kawasan yg buat homestay?

    2) Kalau tinggal di Ferney, payah ke nak ulang alik ke Palexpo?
    2.1) passport/border/cop
    2.2) transport

    3) Cadang nak keliling tasik Leman tu…ada cadangan seperti perlu bermalam atau tidak dsb.

    4) Terima kasih byk Rashidi


    - Cikgu Khidir
    +60122037647

    ReplyDelete
  30. Assalam tuan..sy bercadang ingin ke swiss-amsterdam-paris hujung tahun ni ( 3/12-11/12) persoalan sy berbaloi tak kalau sy pergi 3 negara ni dlm tempoh lebih kurang seminggu sahaja..ataupun sy hnya perlu explore swiss shja..sy bercadang utk sewa kereta sepanjng tempoh ni n ratenya quite reasonable compared to others public transport..tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah nak jawab berbaloi atau tidak (semua bergantung pada minat masing-masing). Tapi kalau nak travel ke tiga-tiganya dalam masa seminggu boleh sahaja. Di Swiss pergi Zurich, Lucerne, dan Interlaken dan baki boleh travel ke Paris dan Amsterdam.

      Delete
  31. Salam tuan..blog tuan yg sgt bermanfaat....sya sekeluarga bercadang bercuti pada dec dgn anak2 kecil 4 thn -10thn..sya bercuti bermula dari itali...dan bercadang dari milan ke zurich selama 3hri..blh advise train milan ke zurich...selain itu smpt ke sya just day trip ke interlaken utk bermain salji..

    Terima kasih atas kesudian utk repyl

    Tq

    Normi hassan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Puan. Operator untuk train dari Milan ke Zurich banyak. Salah satu https://www.trainline.eu 3 hari mmg sempat kalau nak ke Interlakan. Nk day trip pun boleh.

      Delete
  32. Salam..saya akan ke paris january 2017. Saya cadang ingin ke switzerland dr paris (3hari 2malam). Boleh cadangkan mana tempat yg paling sesuai utk saya pegi ? Saya pegi dgn family 5 org semuanya termasuk saya. Lebih jimat saya ambil swiss pass atau sewa kereta. Terima kasih atas perkongsian. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Untuk 3 hari 2 mlm cadangankan melawat Zurich, Lucerne, dan Interlaken. Kalau family 5 orang lebih jimat kalau sewa kereta.

      Delete
  33. Assalam tuan rashid . Bole tak tolong saya cadangakn tempat yang bole saya lawati dlm 8 hari . Saya ingin ke swiss dari paris . Apa transport yang paling okay . Saya dah pergi pergi lucern dan titlis . Kalau bole saya nak pergi ke tmpt ski lain . Ada tempat shoppinh sikit dan tempat2 yang history . Saya nak pergi dari 21 dec ke swiss .. terima kasih . Zermaat n st moriz tu bole tak masuk dlm jadual

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, 8 hari memang cukup untuk puan melawat tempat-tempat yg saya cerita dalam blog saya. Bulan disember mmg snowing season, jadi main ski takde masalah. Kebanyakan bandar-bandar tu terutamanya Lucerne mmg banyak bangunan history.

      Delete
  34. Assalammualaikum..musim bunga cantik x? Bulan berape ye? Tq

    ReplyDelete
  35. assalam...

    akan ke sana pd mac 2017 nnti...mgkin selama 3 hari selepas kami balik dr iceland....soalan saya...utk 3 hari ini apakah tmpat yg bole saya pergi...cadangnya nak sewa kereta...dr iceland saya akan ke basel airport...jadi..trip saya akan bermula dan berakhir di basel juga. mohon cadangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau berada di Basel bolehlah ke bandar-bandar seperti Zurich, Bern, dan Lucerne.

      Delete
  36. Assalam tuan,
    saya bercadang untuk ke Switzerland selama 3h2m. Adakah berbaloi untuk saya membeli swiss pass kerana tempat yang saya plan tidak la terlalu pack

    Luzern:
    -the chapel
    -old town
    -musegg wall
    -lucerne lake cruise

    Interlaken:
    -Scenic Train Interlaken
    -The hohewag
    -Harder Kulm

    Lauterbrunnen:
    -Staubbach falls
    -Wengen
    -Kleine Scheidegg

    Mohon nasihat dari tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Kalau itinerary yang simple, ambil tiket train biasa lagi jimat.

      Delete
  37. Salam Tuan ,

    TK atas infromasi yang sangat2 berguna diatas ni.
    Dan Saya ada 1 kemusykilan ^_^!!.
    Kami merancang ingin ke Paris dan Zurich Nov ni.
    Tapi kami ada masa yang singkat shj. Kami plan untuk stay sehari di Paris dan stay sehari di Zurich. Keesokan nya kami terpaksa pulang ke Athens.
    Untuk pengetahuan tuan, saya ada training di Athens selama dua bulan. Nov je berpeluang berjalan jauh sikit sebab ada public holiday (16 Nov). Dis dah balik dah.

    So, bagi pendapat Tuan, berbaloi ke kami pergi ke Paris & Zurich dalam masa sehari? Atau concentrate dengan swiss shj? Tp teringin juga nak pergi paris (ok tamak :'( Mohon nasihat dari tuan disebabkan melalui pembacaan sy Tuan dah berpengalaman menjelajah europe dengan jaya nya. heeeeee

    Itinerary:
    16/11 Athens to Paris
    17/11 Paris
    18/11 Paris to Zurich by train
    19/11 Zurich (Zurich-Lucern-Bern/Interlaken)
    20/11 Zurich to Athens

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Anda seorang yang sungguh adventurous :D. Boleh tapi tersangat rushing. Saya kata boleh sebab ada yang dah buat..hanya sehari atau 1/2 hari sahaja berada di satu bandar setiap negara. Untuk cover Zurich-Lucerne-Interlaken/bern takde masalah... tapi kejap ajerlah setiap bandar plus schedule untuk connecting train kena cun. Check dulu connecting train.

      Delete
  38. salam, saya akan ke swiss dari paris pada feb 2017. base hotel untuk 3 malam di Stechelberg. merancang hanya akan ke Mt Rigi dan Schilthorn, lauterbrunnen, interlaken dan lucern( Sempat ke?

    Kami sudah ada kereta sewa dari amsterdam tetapi bercadang diswiss nak ambil swiss pass sahaja. sbb kereta sewa tak de winter tyre. perlu dan wajib ke? atau boleh pergi ke cawangan europecar di swiss dan mintak winter chain?

    Stechelberg sebagai base ok atau tidak?

    bercadang juga nak buat day trip ke zurich dari stechelberg. logik tak?

    Terima kasih atas bantuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Car rental companies biasanya akan sediakan winter tyre or winter chain. Boleh tanya eurocar amsterdam. Takde masalah nk stay di stechelberg. Tak jauh pun dari interlaken. Nak ke zurich pun drive dlm 2 jam je..akan lalu Lucern juga.

      Delete
  39. salam tuan
    adakah perlu saya beli swiss pass atau half fare pass atau memadai hanya point to point tiket utk iti spt di bawah (4 hari 3mlm)..sy tido di interlaken west utk kesemua 3mlm.
    7 dec (ptg/mlm)
    -Arrive at Interlaken west
    -Cek in hostel

    8 dec
    -Lauterbrunnen
    *Staubach Waterfall

    -Jongfrau

    -Sightseeing Grindelwald

    9 dec
    Lucern
    *the chapel
    *old town
    *musegg wall
    *lucerne lake cruise
    *patah balik ke interlaken

    10 dec
    -Off to Zurich
    -Arrive at Zurich
    -Sightseeing
    -Off to Paris
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tak sempat reply email lagi. Saya reply di sini saja ya. Kalau jarak dekat-dekat mcm tu better beli half fare pass. Pass boleh beli di station by cash or credit card. Boleh play around with https://www.swiss-pass.ch

      Delete
  40. assalam...boleh tak tuan rekemen tmpat tinggal yg agak berpatutan di switzerland bern dan lucern..dan apakah bagus jika menyewa kereta atau mengguna keretapi saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Susah nak jawab sama ada bagus sewa kereta atau naik keretapi. Bergantung berapa lama nak travel, ke mana hendak pergi dan berapa lama. Untuk tempat tinggal saya rekemen guna www.booking.com. Saya pun 100% guna website ni untuk tempah penginapan.

      Delete
  41. Salam tuan. Mohon bantuan bg persolan sy ni ye. Sy akan ke swiss dr german. smpi di zurich 8/2 dan nk sewa kereta. plan perjalanan diteruskan ke lucern dan bermalam disini. Besoknya 9/2 gerak ke interlaken, grindewald dan bermalam di lauterbrunen. 10/2 pg bergerak ke zermatt dan return rental car kat situ sbb nk cross ke milan. boleh tuan bg pendapat utk plan sy tersebut samada sesuai atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tuan. sy dah hmpir pasti akan memandu selama berada di europe. sewa kereta akn bermula dr paris dan return car rental di rome. cuma yg merisaukan ketika di swiss nnti takot keadaan jln ketika winter. Bileh tuan advice skit

      Delete
    2. Wsalam. Tak perlu risau sebab kereta sewa akan tersedia dipasang tayar winter (nanti tanya juga dengan car rental untuk kepastian). Bila memandu masa winter kena berhati-hati sikit..lebih dari musim panas. Macam kita juga memandu pada musim hujan lebih berhati-hari berbanding musim tak hujan.

      Memandu di highway mana-mana jln di eropah jalan akan di selenggara oleh operator highway untuk pastikan atas jalan takde snow atau licin. Diorg tabur garam sebenarnya, tak bagi air di atas jalan membeku dan licin.

      Tak perlu risau.

      Delete
    3. terima kasih tuan...saya baru nak tanya soklan yang sama...dah dpt jwpn

      Delete
  42. Salam tuan. saya dan suami akan ke interlaken 2-4 dec 2016. saya nak tanya swiss travel pass tu termasuk sekali ke laluan train kalau nak ke zurich airport dari interlaken?

    ReplyDelete
  43. Salam tuan. tiket dari Zurich ke Geneva pengangkutan apa yang paling murah? saya bakal melancong inshaallah dalam bulan january ni

    ReplyDelete
  44. Salam tuan. Thank you atas info yg sgt2 berguna dan membantu ini. Saya dan kawan2 akan melancong ke Switzerland pd minggu pertama Februari.

    1) Cuaca pada waktu itu lebih sejuk dari bulan december atau suhu dah start naik balik?
    2) Banyak ke attractions yg tutup masa musim sejuk?
    3) Geneva-Lausanne-Montreaux-Zermatt. Sempat tak kalau nak habiskan tempat2 ni dlm masa satu hari? Kami naik public transport.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya suhu bln Feb tak sesejuk disember atau januari. Selalunya yg tutup mcm theme patk. Tapi swiss takde theme park. Yg lain2 buka.

      Tak sempat dlm sehari.kalau geneva-lausanne-montreaux sahaja. Insyallah sempat.

      Delete
    2. Biasanya suhu bln Feb tak sesejuk disember atau januari. Selalunya yg tutup mcm theme patk. Tapi swiss takde theme park. Yg lain2 buka.

      Tak sempat dlm sehari.kalau geneva-lausanne-montreaux sahaja. Insyallah sempat.

      Delete
  45. assalamualaikum tuan sy nak tanya , kalau bacpackers agak2 berapa ribu cukup utk 5 hari disana.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf baru boleh melawat blog sebab ada beberapa tugasan penting sebulan dua lepas. Susah nak jawab :D ..dlm swissfrance 100 sehari cukup. Di swiss ni, penginapan/hotel agak mahal.

      Delete
  46. Assalamualikum
    Perkongsian yg sangat menarik tuan...tq
    Mohon penjelasan tuan... saya akan key Swiss berempat selama 5 hr... Boleh tuan cadangkan iltenary yang dan transport yang sesuai untuk kami... terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Maaf baru berkesempatan nak melawat dan menjawab pertanyaan. Tempat2 yg menarik telah saya ceritakan dalam blog. Pengankutan selalunya dengan train kalau tidak mahu sewa kereta.

      Delete
  47. Salam tuan..sy bru blk dr swiss awal dec hari tu..trima kasih byk2 atas tips yg diberi..mcm x percaya dpt survive di sana wlpn 5 hari je..byk pengalaman berhrga yg dikutip esp bab driving n time management..buat sesiapa yg nk travel ke sana sy suggest travel by car sbb dpt brenti byk tmpt utk menikmati pemandangan yg sgt superb..tmpt yg sy sempat cover zurich-schywh-lucern-lauterbrunnen-interlaken-thun-geneva..byk tmpt x sempat nk pegi sbb travel dgn baby..anak sy slalu muntah masa travel sbb jalan mostly bengkang bengkok..tp mmg bersyukur sgt Allah mudahkn perjalanan kmi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Miss Nurul Faezah,
      Saya akan ke swiss bulan january 2017 nanti. Saya akan travel by car. Boleh tak kongsikan itinerary miss nurul dengan saya ? Kalau boleh saya nak tahu kos petrol sepanjang miss nurul travel by car disana. Saya akan start driving dari Geneva. Terima kasih atas perkongsian. Miss nurul boleh emailkan pada saya di ziana_2603@yahoo.com. TQ again.

      Delete
    2. Wsalam, alhamdulillah sebab percutian menyeronkkan. Saya pun prefer travel dengan kereta sbb boleh pergi dan berhenti di mana saja. Kalau sesiapa nak travel mudah dan relaxing boleh ambil train.

      Delete
    3. Miss nurul pakabar. Bole kongsikan itenerary ..sy start dari zurich. Email halmz07@gmail.com. tq

      Delete
  48. Salam tuan,

    saya ingin kepastian memandu di switzerland memerlukan saya memohon lesen antarabangsa atau tidak ? terima kasih

    ReplyDelete
  49. Salam, boleh sesiapa reccomend car rental pick up dr negara lain dan hantar negara lain. Saya plan nak drive dr milan ke paris.. dr paris nak naik train balik uk. Tp kebanyakan website menyediakan car rental ambil dan hantar di tempat yang sama.

    Terima kasih atas perkongsian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba international company macam Herz atau Eurocar

      Delete
  50. Salam tuan..
    Terima kasih atas perkongsian tuan mengenai swiss.
    Saya akan ke sana pada bulan feb 2017 dan ingin melawat chamonix..betul ke kalo saya ambil train daripada martigny untuk ke chamonix dengan menggunakan mont blanc express? Brape anggaran cost tiket mont blanc express sekiranya tuan tahu..kerana saya maybe tak akan beli swiss pass..
    Diharap juga pandangan tuan untuk berkongsi cara untuk saya pulang ke geneva daripada chamonix..selain drpd pulang melalui martigny ada ke jalan lain yang boleh diambil utk ke geneva menggunakan public transport..

    Terima kasih saya ucapkan diatas perkongsian tuan..

    -syazwan-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, maaf banyak2 pn nurul sebab baru berkesempatan melawat dan reply blog. Harap percutian menyeronokkan.

      Delete
  51. Salam Tuan Rashidi,
    1. Thank you very much for your sharing. Muga ALLAH sentiasa bersama tuan.
    2. Kfiza n frens - rombongan cik kiah (age 50) - pln nak ke Germany n Switzerland. I've done preliminary research. Tapi macam x leh nak jangka achievable ke tidak.
    3. So ...can u (pls 100x) have a look at them. Ill emel u can? my emel address pizzaronilai@gmail.com. Thank you so much.

    ReplyDelete
  52. Salam tuan Rashid,
    Perkongsian yang sangat menarik.
    Mohon pendapat Tuan untuk percutian ke Europe pada Dec nnt.

    Saya merancang untuk bercuti ke swiss,Vienna & Frankfurt pada 3rd Dec - 19 Dec nnt.

    Rancangan percutian saya bermula dari Swiss (Zurich)Lucernce - Bern - Interlaken & Davos (5Days 4 nights)

    Kemudian kami akan ke Vienna (4 days 3 Nights) dan kemudian ke frankfurt.

    Yang membimbangkan saya, adakah sesuai untuk perjalanan dari satu tempat ke tempat yang lain pada musim winter memandangkan pada musim winter hari siang akan lebih pendek dari waktu malam.

    Apakah pengangkutan yang sesuai di gunakan untuk travel dari satu tempat ke satu tempat?
    Apakah halangan2 yang perlu diambil kira sekiranya travel ke europe country during winter season.

    Apakah persediaan awal yang perlu difikirkan untuk travel semasa winter season ini.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, salam, maaf banyak2 sebab baru berkesempatan melawat dan reply blog. Travel masa winter, selain dari cuaca, adalah masa yg siang yg pendek. Biasanya pukul 4pm dah gelap. Jadi kena plan keluar awal. Travel dari satu tempat ke satu tempat boleh sewa kereta atau naik train. Naik kereta advantage dia kita bebas bergerak tapi kalau nk relax boleh ambik train.

      Delete
  53. Salam. Terima kasih atas perkongsian. Saya ada beberapa soalan..
    Saya akan sampai "busparkplatz sihlquai" dari Amsterdam jam 9pg. Kami hanya singgah di zurich hingga 5ptg utk teruskan perjalanan ke Venice.

    1. Berbaloi tak if kami berempat sewa kereta.

    2. Kami cadang pergi ke
    -Engelberg
    - Mt. Titlis
    - Bern
    - Luzern
    - Lucern
    Agak2 sempat tak kami cover ?

    3. Kalau sewa kereta guna rentalcars.com ada hidden kos tak


    Terima kasih yer atas pertolongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat berbaloi kalau rancang nk senang bergerak. Boleh baca post MissNurul Faezah kat atas.

      NK cover semua tak sempat. Puan pilih tempat mana nak pergi (yg dekat)..takut tak sempat hingga 5pm. Sewa kereta secara online kos semua ada dlm web, tak perlu risau hidden cost.

      Delete
  54. Salam tuan, saya berdua dgn suami bercadang holiday dari geneva ke london dalam 10 hari. mohon tuan suggest @ bagi itinerary. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, tempat yang menarik di Swiss saya dah cadangkan dalam blog saya (di atas)..itu tempat2 yg biasa org pergi bila melawat Swiss.

      Delete
  55. As salam En Rashid,

    Bulan 5 ni sy dan keluarga akan ke zurich - Lauterbrunnnen - Lucerne - zurich selama 4 hari 3mlm, 2mlm di valleyhostel, 1 mlm di lucerne. Kami juga bercadang nk ke Jungfrau

    Soalan

    1. Berbaloi tak kami pki swiss travel pass for 3 days?
    2. Kami juga ade ank kecil usia 1.5thn so ada masalah x nk ke jungfrau
    3. Pakaian ke jungfrau pada musim bunga perlu ke winter coat atau ckp sekadar heat / fleece jacket dan baju tebal?

    Tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,

      1- kalau ikut lokasi yang tuan bagi..semua dekat-dekat belaka. Ambil tiket biasa rasanya lebih jimat. Tuan boleh banding harga melalui website dulu.

      2-Takde masalah, baby cuma kena bungkus lebih sikit :D

      3-Utk dewasa, baju tebal cukup.

      tk

      Delete
  56. salam tuan . kalau nak pegi masa autumn bulan berapa ye sebab sy tak minat sgt snow .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Autumn in my heart pada bulan Sept tuan..hihi

      Delete
  57. Assalammualaikum En Rashidi. Thanks A lot untk blog yg En tulis. Sgt2 bermanfaat. Sy merancang bersama2 rakan.. Inshallah seramai 20 org untk ke swisz selama seminggu pd July17 nnt. Itinerary belum buat lg. Tp selepas baca blog En da nmpk da bayangannye untk kemana2 bile berada kesana. Hehe
    Banyk soalan nk tnye tp untk sementara wktu ni sy nk tnye ni dlu untk sy start buat itinerary sy tu.

    1. July in Swiss adlah summer kan 😁😁 nk tanyala ade ke tmpt
    Dekt swiss on july tu bersalji (soalan merepek, tp yela kan kot ade kt tmpt2
    Nye cbb pun sejuk jugak kan even summer di swiss)

    2. Untuk penginapan pula sy bercadang untk menetap setempat iaitu di zurich untk ketmpt yg En tulis di blog. Ataupun better sy menginap berlainan tmpt mengikut tmpat yg akn sy pergi ikut blog En tu. Pun klo mengikut rombongan yg sy nk bwk ni suggestion penginapan yg bersesuaian . Hostel or apartment 😎

    3. Untk transport pula. Memandangkan sy ni bawak rombongan cik kiah kan better naik public transport ataupun kteorg drive je.. bahagikan untk
    Beberapa kereta. N which one jimat. Cbb budget pun di utamakan jugak. Kami bercadang bnyk tmpt nk pergi ni.. 😁😁😁 & if naik public transport tu nk menuju ke kampung2 tu bukit2 tu mudah ke untuk jarak nye Tu.
    If naik kereta pula parking mudah atau susah.

    4. Tmpt makan pula bnyk restoran halal ke di situ. Or better bawak dr malaysia n masak.

    Asap reply amat3 sy harapkan dr En rashidi untk sy memulakan
    Itenirary sy ni 😎😎😎😎 thanks En.

    ReplyDelete
  58. salam tuan
    1. Ada opsyen lain tak utk kita naik train dari zermatt ke st moritz selain terpaksa guna scenic train Glacier Express tu? Ada train biasa tak?
    Sama gak cam dr Chur ke Lugano...ada train biasa tak selain Bernia Express tu?
    2. End of Feb dah tak turun salji kan? Risau nak drive time salji turun la plak

    ReplyDelete
  59. Hi tuan.. saya backpacker plan nak ke switzerland awal september ni..sya akan naik flixbus dari paris ke switzerland dan bercadang nak melawat interlaken sehari je.. bagaimana ye sya nak ke sna..? pastu berbaloi tak sya beli pass utk sehari je?

    ReplyDelete
  60. Assalam..early sept trip utk area bersalji possible tak? Klu ada mohon suggest tempatnya. Terima kasih

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum.

    Maaf tuan blog. Mohon iklan perkhidmatan homestay kami di London. Kami juga menyediakan perkhidmatan private tour ke Europe, Swiss atau mana-mana tempat yang ingin dilawati. Boleh hubungi saya di +447542024004.

    boleh melawat website saya di

    bilikhomestaylondon.blogspot.co.uk/

    ReplyDelete
  62. Salam tuan sya kam di swiss selama 8 sehingga 12 aug. Adakah kami dibenarkan tidur di dalam keretapi ( bg pejalanan mlam) kerna byk bandar nk dilawt

    ReplyDelete
  63. Salam tuan sya kam di swiss selama 8 sehingga 12 aug. Adakah kami dibenarkan tidur di dalam keretapi ( bg pejalanan mlam) kerna byk bandar nk dilawt

    ReplyDelete
  64. Salam Tuan. Kami dewasa 8 org 4 kanak2 dan 1 bayi akan ke swiss pada bulan december ini. Sedang mencari penginapan yg sesuai utk family besar kami. Apakah cadangan terbaik tuan? Jika ada boleh sertakan sekali link. Sama ada hotel atau motel atau seangkatan dengannya.

    ReplyDelete
  65. salam..terima kasih atas artikel ini..
    saya nak tanya tuan,untuk musim luruh,jika di geneva atau lain-lain tempat kalau boleh tuan sebutkan(mungkin spesific tempat spt yg tuan beritahu gambar musim luruh di belakang bangunan WTO di dalam artikel di atas sgt menarik pokoknya),di mana lagi tempat boleh saya tengok pokok-pokok yang berubah warna kuning atau merah yang menarik?

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. Hi cik..awal bln October saya akan ke Lucerne Dr zurich..saya akan stay di Lucerne utk 2 hari..dari sana saya akan ke milan..tetapi tiket train dan bus agak Mahal di online utk ke milan dari Lucerne..ada kah murah kalau terus beli di sana..swiss pass ada banyak jenis.. Yang mana satu berbaloi utk travel 2 hari je dia sana cik..Tq cik..

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum tuan..
    Saya akn ke zurich pd 16-17 February utk mghadiri conference dan dlm msa yg sama saya nak merasai suasana salji di Zermatt pd 18 dan pd 19 saya pulang ke Singapore. Soalan saya:
    1. Naik kereta sewa or naik train lbih berbaloi?
    2. Saya perlu menginap di zermatt @ pergi balik hari ke zurich lebih berbaloi?
    3. Makanan halal mudah dpt or perlu bekal?

    ReplyDelete
  69. saya nak tau kalau pass swiss travel ni.. dia ada tak jadual perjalanan train, bus atau tram.. sbb saya takut kalau penginapan saya tu agak jauh dari train dan tak cover train ke next destination.

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum tuan, adakah mudah utk mdapatkan makanan halal di geneva?

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Asslm En.Rashidi,
    Sekiranya saya sewa motorhomes dan drive dari heathrow airport ke swiss. Adakah ianya sesuai dari segi kos dan keselamatan mengunakan right handed vehicle masuk ke negara left handed vehicle? Tq

    ReplyDelete
  73. As salam en rashidi, thank you for sharing.

    Saya dan rakan dlm perancangan utk ke switzerland dari vienna selama 4 hari 3 mlm dan bercadang utk stay 2 hari 1 mlm di zurich and 3 hari 2 mlm di interlaken. Saya check website yg en rashidi attached utk beli tiket ke jungfaujoch.. plan utk day trip to jungfaujoch..tapi x faham sgt pasal train dia. train station yg patut dipilih adakan interlaken ost? Saya check tiket class 2 lebih kurang CHF 105.40. adakah ni harga utk 1 way or 2 ways (pergi & balik)? Mohon pencerahan. dan lagi 1, pendapat encik rashidi, jika saya ingin meneruskan perjalan selepas itu ke amsterdam, dr mana paling bagus utk ambil train, dari zurich or boleh dr interlaken terus.

    Thank you

    Regards

    Yanie Othman

    ReplyDelete
  74. I am so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the random misinformation that’s at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc. Restaurant Frankfurt-Oder

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum...Bagaimana jika saya melawat Swiss pada bulan february? Adakah saya akan terlepas sesuatu yg menarik untuk winter?

    ReplyDelete
  76. Salam, biasanya kalau pusing kawasan kampung sekitar sana selama sebulan berbaloi tak dgn basikal sendiri yg kita bawa dari Malaysia? Kos agak mahal tak kalau kita pacak tent atau guna warmshower?

    ReplyDelete
  77. Salam tuan, sy tumpang bertanya. Sy aim untuk ke swiss Dec 2020. soalan sy, apakah perbezaan Eurorail/ Eurostar. yang mana lebih berbaloi, Swiss travel pass ke? sy baca, kalau beli STP, kita tersalah stesen pun takda masalah boleh je patah balik tapi kalau beli tiket biasa, ada fine dikenakan kalau tersalah turun station. mcmana kalau Eurorail? boleh patah balik jugak ke mcm STP?

    ReplyDelete
  78. salam,

    dalam planning utk jelajah Switzerland Bersama family pada bulan 8 2019, bercadang untk gunakan public transport dan atau car rental utk bergerak dari satu location ke location yg lain or nak tinjau country side. Perlukah saya buat tempahan semua train etc sebelum dating ke swiss. Cadangan 12 hari : 8 hari di swiss dan 2 hari di munich.

    ReplyDelete
  79. As'salamualaikum tuan. terima kasih atas perkongsian pengalaman tuan. saya ingin pergi ke swiss. pergi semata2x untuk naik glacier express dan melihat panorama yang indah, bercadfang nak pergi pada musim sejuk.. berapa hari saya perlu stay disana.? dari mana saya harus naiki? saya ingin pergi dari awal stesen hingga ke penghujungnya. boleh beli tiket walk in tak.? terima kasih..

    ReplyDelete
  80. salam tuan,

    Saya sangat teruja baca blog tuan yang sangat berguna dan penuh dengan info. Insyaallah saya akan ke swiss awal bulan February 2020 tahun depan. we oll dalam 5 hari di sana. Tapi saya ada masalah dengan pemilihan rumah dan transport kami di sana. Saya ada dapat suvey satu rumah di airbnb rumah yang bersesuaian di Safien. agaknye praktikal tak kalau kami amik kereta sewa sepanjang 5 hari kat sane ye compare dengan amik public transport? and one more, bulan februari still bersalji ke ye kat sane? hehe.. teringin sangat nak main salji turun yang lebat.. tak penah lagi rasa camtu..hehehe.. thank

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik Zaki. Mcm mana pengalaman tuan sewaktu percutian di Swiss? Masih di sana ke? Ada Kah senang dengan transport sendiri stay public transportation?

      Delete
  81. Maaf tuan/puan, kerana tidak berkesempatan untuk balas setiap soalan. Saya telah jawab soalan-soalan yang berkaitan sebelum ini. Boleh rujuk bahagian atas. Kalau saya belum menjawab, boleh ajukan lagi pada saya.

    ReplyDelete
  82. Salam En Rashidi. Info yg sangat munafaat sekali bagi kami yg sedang mencari2 jawapan bagi seribu persoalan sebagai persediaan sebelum meletakkan tapak kaki di sana. Dalam penbacaan komen dan reply diatas kami sudah dapat merangka perjalanan yg akan ditempuh nanti di sana tapi hati masih berbolak balik lagi samada untuk menggunakan pengangkutan awam atau kereta sewa bagi holiday 7 hari 6 mlm.
    Kami satu family - saya suami isteri + ibu (60 tahun) + adik lelaki (21 tahun).
    Perjalanan zurich - Luzern - Grindelwald - Lauterbrunen - Jungfraujoch dan kembali ke Zurich airport.
    Percutian ni adalah percutian yg sangat budget.
    Soalan saya satu sahaja. Lebih berbaloi sewa kereta atau naik tren?

    Terima kasih banyak2. Semoga Allah memberkati tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya Puan Yatie. Apasal nama saya tak published pulak?? Kihkih

      Delete
  83. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum, saya bercadang untuk travel 5 hari di Swiss pada bulan Mac tahun 2022. Bagaimana cuaca pada waktu itu dan adakah saya boleh lihat pemandangnan hijau memandangkan pada waktu itu penghujung musim sejuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Mac tu penghujung musim sejuk. Masih belum hijau. Bulan April ya sebab masuk musim bunga.

      Delete
  85. Salam saya plan nak ke swiss selama 2 minggu (14 dec - 28 dec) bersama 4 org anak dari umur 16-7 tahun. Cuma advisable ke utk pergi swiss di musim winter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak ada masalah sebab sejuk tidak ekstrem macam Eastern Europe. Anak-anak akan enjoy snow.

      Delete
  86. Salam,saya plan nak ke swiss bulan 1 ni berdua bersama wife, plan nak melawat and menikmati tempat2 pemandangan yg menarik seperti gunung ganang ,main salji sambil mengelilingi tempat2 menarik ,boleh cadangkan patut ambil hotel di daerah mana and perlu ke tour guide utk perjalanan nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh tinggal di Interlaken atau Luzern. Sama ada kena ambil tour guide atau tidak bergantung kepada tuan. Ada yang buat sendiri ada yg guna travel agen, takde masalah. Saya semua buat sendiri. Dari booking hotel, naik gunung dan sewa kereta atau naik train. Semua buat guna online.

      Delete
  87. Kami seramai 7 orang dalam satu keluarga ingin membuat lawatan ke Switzerland pada 26 Mac - 2 April 2022. Memandangkan Tuan mempunyai pengalaman yang luas mengenai Switzerland, jika tidak keberatan saya ingin mendapatkan informasi atau keterangan lanjut mengenai beberapa perkara seperti dibawah:
    1, Berapa kah kos sewa van/hari untuk 7 orang. Walaupun menjimatkan kos, saya agak keberatan untuk menyewa van oleh kerana tidak familiar dengan undang-undang di Switzerland dan parking agak merumitkan
    2. Adakah dengan menggunakan Swiss Travel Pass kita boleh melawati semua bandar-bandar di Switzerland
    3. Memandangkan 'daily cases of Covid-19' di Switzerland agak rendah jika dibandingkan dengan negara-negara Eropag lain, adakah bulan Mac 2022 selamat untuk dilawati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Tn Ibrahim.

      1. Kos sewa van (kenderaan 7-seater) bergantung kepada tempoh sewa, tarikh, dan model kenderaan. Tuan boleh semak dengan syarikat sewa kereta sbb semua dibuat secara online macam Hertz, Sixt, Eurocar, banyak lagi.

      2. Ya semua bandar yang ada public transport kecuali untuk naik keretapi gunung atau cable car tapi ada discount. Tuan boleh semak semasa nak beli Swiss Travel Pass. Ada ditulis di website.

      3. Susah nak cakap sebab keadaan Covid-19 sentiasa berubah dan SOP Covid-19 di Switzerland juga mungkin berubah. Macam sekarang disebabkan Omicron, setiap sebulan atau setiap dua minggu SOP berubah.

      Harap jawapan saya dapat membantu Tn. Ibrahim.

      Delete
  88. Assalamualaikum..saya planning nak ke Switzerland hujung tahun ni @ tahun depan..so nak tanya, sesuai X klau saya pergi seorg diri dan berapakah Kos anggaran maximum utk travel seorg klau ke Switzerland dan adakah saya perlu beli Swiss pass travel shja..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Travel solo di Swiss amat selamat walaupun anda bersendirian.. saya galakkan menggunakan Swiss Travel Pass kerana ia merangkumi segala mode pengangkutan. Sebagai solo pengembara, amat mudah mendapatkan tempat penginapan yg murah di backpackers ataupun hotel.. bajet mengikut beberapa hari mengembara dan tujuan sbb setengah2 tempat anda terpaksa menambah kos juga.

      Delete

Post a Comment

Terima kasih atas mesej anda. Saya akan menjawab mesej anda seberapa segera. Stay safe!

Thank you for your message. I will attend to your messages soonest possible. Stay safe!

Popular posts

Ingin mengembara ke Switzerland?

Pemandangan Switzerland dari langit Switzerland memang menjadi idaman para pelancong dan pengembara. Cantik dengan gunung-ganang, tasik, dan bandar yang kaya dengan sejarah. Switzerland bukan sahaja popular dengan cokelat, keju dan jam, tetapi juga menjadi lokasi penggambaran filem-filem hebat dar luar -- Sangam; The Sound of Music; James Bond; Diwale; Crash Landing on You; video clip lagu " Jackpot " oleh Bastian Baker dan banyak lagi!! Saya nak berkongsi dengan pembaca agar tulisan ini dapat menjadi panduan sebelum menjejakkan kaki ke Switzerland. Saya banyak menerima pertanyaan dari rakan-rakan mengenai Switzerland. Terutamanya rakan-rakan di Malaysia. Soalan-soalan di bawah ni memang cukup popular: (1) Apakah tempat menarik yang harus saya lawati di Switzerland? (2) Bagaimana dengan penginapan? hotel di sana mahal atau tak? (3) Bagaimana cara mudah hendak ke Switzerland, melalui London? Paris? atau Amsterdam? (4) Bagaimana hendak bergerak dari satu tempat k

Halal Journey in Geneve... the Halal Meat

As I mentioned in an earlier post, there are many Halal restaurants available in Geneve.  This is due to a very large Muslim community here be it expatriates, visitors or the local population.  In fact, if you walk anywhere in Geneve center, you will always encounter many Muslims especially women wearing Hijab.  Today, I will be sharing with you where to find Halal food ingredients (later I will share about restaurants).  Boucheries: for chicken (poulet), beef (beouf) and related products 1. Geneve centre Fresh products in Geneve is a little bit pricey as compared to those in France.  However, just in case, you need to buy in small portion, these places are available for you to find the products. (a) Kamel Halal Meat Sàrl , rue de Lausanne 55, 1202, Geneva , Switzerland Opening Hours:   Monday                  Tuesday                        Wednesday                Thursday                    Friday                             9am-12pm; 3-7pm    9am-12pm; 3

On a footed destiny…

“The foot feels the foot when it feels the ground.” Buddha quotes (Hindu Prince Gautama Siddharta, the founder of Buddhism, 563-483 B.C.) --> “Patah kaki” literally described us when we started our life in Versoix. The mode of transport was a 10-minute walk to the nearest bus stop called Les Fayards. From there, we have to take a TPG (Transport Public Genevois) bus which operates almost every hour to Geneva. The journey on the V-bus would take us around 50 minutes along the countryside, down the lane and up the hill, passing by monuments, the Red Crescent HQ, the UN place and homes. --> It was winter and a 10-minute walk could feel like forever with the cold frigid wind blow against you. I could not imagine hubby going out early in the morning, walking towards the bus stop and waiting for the bus in the winter season. Sometimes, he had to brace the thick snow or the slippery black ice along the road. From his office, another 10 minutes walk to the nearest bus st