Nostalgia di bumi Swiss

Saya tiba di Geneva Airport pada pukul 12.30 tengahari. Bila tiba di airport, Yusof, pemandu Pejabat Perwakilan dah menunggu di pintu luar balai ketibaan. Saya tak kenal tapi bila keluar dari balai ketibaan dia sudah tersenyum. Yusof kenal saya melalui gambar sahaja katanya. Yusof adalah pemandu baru Pejabat Perwakilan yang berasal dari Algeria. Bila tiba di luar pintu airport, saya sedut udara Geneva yang sudah saya tinggalkan selama 7 tahun. Masih segar, sejuk, dan bersih seperti dulu..hmmm. Mulut berasap! sebab udara sejuk.

Saya ambil peluang dengan masa yang terhad melawat pekan Versoix, Geneva sebelum mesyuarat penuh dari Isnin hingga Jumaat. Takut tak sempat sebab flight balik pada awal pagi Sabtu.

Untuk ke Vesoix, saya perlu menaiki bus yang sejam sekali pada hari Ahad -- jadual saya rasa cukup pelik 1.36, 2.36, 3.36, 4.36. Siap ada tiga puluh enam minit. Tapi saya tidak terkejut sebab bas memang tiba pada pukul 4.36. Saya ambil bas yang sama iaitu bas "V" (mungkin "V" untuk Versoix) di perhentian bas berhampiran Pejabat PBB iaitu bas yang saya gunakan setiap hari masa mula-mula sampai ke Geneva dahulu. Hampir 3 bulan juga saya guna bas "V" disebabkan masih belum memiliki kenderaan sendiri. Seingat saya, untuk balik ke rumah dari Pejabat Perwakilan di Rue de Pre Bois, saya perlu menaiki sebuah bas lagi untuk ke hentian Pejabat PBB. Bila musim hujan (lebat), selalunya saya akan basah kuyup. Bila turun salji, saya akan melalui celah-celah salji yang memutih. Kekadang sengaja saya pijak salji yang belum terusik sebab syok. hahaha.

Saya bunyikan loceng untuk turun di hentian bas  Rue de Feyard ("Rue" adalah jalan dalam bahasa Perancis) iaitu hentian bas untuk pulang ke rumah masa tinggal di Versoix dahulu. Dari situ saya perlu berjalan kaki de Chemin Regiment de Conti ("Chemin" adalah lorong dalam bahasa Perancis). Bila tiba, hujan lebat!

Saya berjalan ke Chemin Regiment de Conti untuk melihat rumah lama saya. Keadaan Chemin Regiment de Conti masih tidak berubah kecuali sebuah bangunan kedutaan yang dahulunya masih di dalam peringkat pembinaan.

Kemudian saya ke pekan Versoix pula dengan berjalan kaki kira-kira kurang 1km. Ok jer sebab tak panas. Pekan Versoix terletak di sebelah tasik Geneva. Dulu kami selalu ke situ breakfast di hujung minggu. Saya tak dapat berada lama di sini sebab jam sudah menunjukkan pukul 5.30 petang. Sejam lagi akan gelap.

Tasik Geneva


Pemandangan Tasik Geneva dari Versoix


Pekan Versoix

Pekan Versoix

Comments

  1. Tuan..sy berhasrat utk melawat Zurich 2h1mlm pd hujung ogos 2018..if dari London, apa pengangkutan awam yg sesuai dan bagaimana nak booking?

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima kasih atas mesej anda. Saya akan menjawab mesej anda seberapa segera. Stay safe!

Thank you for your message. I will attend to your messages soonest possible. Stay safe!

Popular posts

Ingin mengembara ke Switzerland?

Pemandangan Switzerland dari langit Switzerland memang menjadi idaman para pelancong dan pengembara. Cantik dengan gunung-ganang, tasik, dan bandar yang kaya dengan sejarah. Switzerland bukan sahaja popular dengan cokelat, keju dan jam, tetapi juga menjadi lokasi penggambaran filem-filem hebat dar luar -- Sangam; The Sound of Music; James Bond; Diwale; Crash Landing on You; video clip lagu " Jackpot " oleh Bastian Baker dan banyak lagi!! Saya nak berkongsi dengan pembaca agar tulisan ini dapat menjadi panduan sebelum menjejakkan kaki ke Switzerland. Saya banyak menerima pertanyaan dari rakan-rakan mengenai Switzerland. Terutamanya rakan-rakan di Malaysia. Soalan-soalan di bawah ni memang cukup popular: (1) Apakah tempat menarik yang harus saya lawati di Switzerland? (2) Bagaimana dengan penginapan? hotel di sana mahal atau tak? (3) Bagaimana cara mudah hendak ke Switzerland, melalui London? Paris? atau Amsterdam? (4) Bagaimana hendak bergerak dari satu tempat k

Halal Journey in Geneve... the Halal Meat

As I mentioned in an earlier post, there are many Halal restaurants available in Geneve.  This is due to a very large Muslim community here be it expatriates, visitors or the local population.  In fact, if you walk anywhere in Geneve center, you will always encounter many Muslims especially women wearing Hijab.  Today, I will be sharing with you where to find Halal food ingredients (later I will share about restaurants).  Boucheries: for chicken (poulet), beef (beouf) and related products 1. Geneve centre Fresh products in Geneve is a little bit pricey as compared to those in France.  However, just in case, you need to buy in small portion, these places are available for you to find the products. (a) Kamel Halal Meat Sàrl , rue de Lausanne 55, 1202, Geneva , Switzerland Opening Hours:   Monday                  Tuesday                        Wednesday                Thursday                    Friday                             9am-12pm; 3-7pm    9am-12pm; 3

On a footed destiny…

“The foot feels the foot when it feels the ground.” Buddha quotes (Hindu Prince Gautama Siddharta, the founder of Buddhism, 563-483 B.C.) --> “Patah kaki” literally described us when we started our life in Versoix. The mode of transport was a 10-minute walk to the nearest bus stop called Les Fayards. From there, we have to take a TPG (Transport Public Genevois) bus which operates almost every hour to Geneva. The journey on the V-bus would take us around 50 minutes along the countryside, down the lane and up the hill, passing by monuments, the Red Crescent HQ, the UN place and homes. --> It was winter and a 10-minute walk could feel like forever with the cold frigid wind blow against you. I could not imagine hubby going out early in the morning, walking towards the bus stop and waiting for the bus in the winter season. Sometimes, he had to brace the thick snow or the slippery black ice along the road. From his office, another 10 minutes walk to the nearest bus st